Vente med forventning

I advent leses det mange tekster om Kristi gjenkomst i kirkene. Kristus ber oss være beredt på det som skal komme.

Joakim Skovgaard: Jesu fødsel. Alterbilde i Skagen kirke, Danmark. Foto: Tore Hummelvoll

Venting innebærer tålmodighet. Men det handler også om å vente med  forventning.

Gud jobber med å fullføre sin plan for verden og for oss. I sin tid vil den planen bli forløst. Jeg vil tro at en gravid kvinne kan bli utålmodig når det nærmer seg termin: Vil dette barnet noen gang komme ut? Men det er jo åpenbart for alle som ser at det er umulig at dette barnet ikke vil komme ut. Når Jesus ble født inn i vår verden, ble verden gjort større gjennom dens venting. Bibelen sier: Men i tidens fylde sendte Gud sin sønn, født av en kvinne.

Når tiden var moden, kunne ingenting holde ham tilbake. Når Kristus kommer igjen, vil heller ikke noe kunne holde ham tilbake.

Det går en historie fra tiden da man brukte telegraf for å kommunisere med verden på den hurtigste måten. En ung mann så en jobbannonse for morseoperatør og møtte opp på telegrafstasjonen. Han kom til et stort bråkete kontor. I bakgrunnen hørtes en telegraf som tikket i vei. Et skilt i resepsjonen instruerte jobbsøkende til å fylle ut et skjema og vente til de ble bedt om å komme til det innerste kontoret. Den unge mannen fylte ut skjemaet og satte seg ned sammen med de syv andre søkerne. Etter noen få minutter reiste den unge mannen seg, gikk over gulvet og gikk rett inn til det innerste rommet. De andre ble selvsagt i stuss og lurte på hva som var på ferde. Hvordan kunne denne unge mannen være så dristig. De ble litt snurte over at de ikke hadde blitt innkalt ennå. De godtet seg litt over at denne unge mann sannsynligvis ville få reprimande for sin oppførsel og dermed være diskvalifisert for jobben. Etter noen få minutter kommer den unge mannen ut sammen med intervjueren som kunngjorde overfor de andre: Mine herrer, takk for at dere kom, men jobben er gitt til denne unge mannen. De andre begynte å mumle og en av dem sa: Stopp en halv. Jeg forstår ikke. Han var den siste som kom inn og vi fikk aldri en sjanse til å bli intervjuet. Likevel fikk han jobben. Det er ikke rettferdig. Arbeidsgiveren svarte: All den tiden dere har sittet her, har telegrafen tikket ut følgende kode i morse: Hvis dere forstår denne meldingen, kom da rett inn. Jobben er din. Ingen av dere hørte den eller  forstod den. Den unge mannen gjorde det. Derfor er jobben hans.

Den unge mannen satt ikke bare å ventet. Han ventet med forventning – med åpne ører. Vi sitter alle i venterommet. Det er måten vi venter på som er viktig. Vi må lytte og følge med aktivt.

Teologen og forfatteren Henri Nouwen skrev en gang: Venting er en periode med læring. Jo lengre vi venter, jo mer får vi høre om ham vi venter på.

God advent!

Tore Hummelvoll