Diakoni og omsorg

Jesus nyttet begrepet diakonos (tjener) om seg selv.

Diakoni og omsorg

Jesus brydde seg om menneskene. Han forkynte og han hjalp mennesker. Han helbreda syke og han ga utstøtte ein plass i fellesskapet. Ifølge Bibelen nytta Jesus begrepet diakonos ('tenar') om seg selv. Diakoni er kirken sin omsorgstjeneste.

Diakoni er derfor evangeliet i handling. Det dreier seg om nestekjærlighet, inkluderende felleskap, vern om skaperverket og kamp for rettferdighet. Spennet er stort fra den hverdagslige omsorgen for naboen via arbeid for klima til internasjonalt engasjement for nedkjemping av fattigdom.

Diakonien ønsker å fremme respekt og verdighet,  og vil bidra til at mennesker kan leve i forsoning med seg selv og andre, og til å myndiggjøre mennesker i egne liv. Det dreier seg om å bidra til at mennesker får ta vare på rettighetene sine.

Dette er visjonen for den diakonale tjenesten i Den norske kyrkja (henta fra Plan for diakoni):
Guds kjærlighet til alle mennesker og alt det skapte, virkeliggjort gjennom liv og tjeneste.

----------------------------

Møt diakonen i videoene under:

Kontaktinformasjon for Frogner menighet

Kontoradresse:

Frogner menighetshus
Klokkersvingen 1,
3403 Lier

Telefon: 409 24 950  (ikke sms)

E-post: lier@kirken.no

Bankgiro: 1503 97 47275