Tur til vennemenighetene i Estland

Her ser du gruppa på 13 som nå i mai besøkte vennemenighetene i Estland. Vi hadde en kjempefin tur, med Bjørgulf Rygnestad som stødig sjåfør og turplanlegger, sammen med sin Grethe.

Tur til vennemenighetene i Estland
Utsending som dro til Estland. Han med barnet på armen er nordmannen Magne Mølster, som er prest og utsending for NMS til menigheten i Saku, i utkanten av Tallin.

Her var det ingen kirke. Menigheten samlet seg i mange år i kjelleren på det lokale bryggeriet, så i et lite bedehus, som hadde vært i bruk til noe helt annet, lenge.

I 2019 kunne de ta i bruk denne flotte kirken, takket være dugnad og gaver – blant annet fra Marnardal. Vi deltok på gudstjenesten, der også et lokalt kor bidro med nydelig sang. Til gudstjenesten kom det mennesker i alle aldre. Selv om kirken er ferdig, savner de fortsatt stoler og møbler ellers, og diverse utstyr til barne- og ungdomsarbeidet.

Vi besøkte også den nye kirken i Mustamäe – en arkitektonisk perle, som innvies 2.6.2024. Så det rakk vi akkurat ikke. Men vi fikk med oss gudstjeneste der, og en grundig omvisning ved presten der, Tiina Klement. Hun har studert teologi i Norge og har arbeidet i drabantbyenMustamäe siden 2008. Her har debygd en menighet helt fra grunnen, så å si. De ble oppfordret av kommunen til å bygge kirke i denne drabantbyen. Kommunen ga ogsåstøtte til bygget, siden den vil bety en forskjell for mennesker der, som ofte faller ut av skole og samfunn.

Bli med og bidra!

Menigheten her ønsker å være kirke hele uka, med suppekjøkken, leksehjelp, babysang og rom for alle. På bildet viser Tiina fram kjøkkenet – som mangler. Til innvielsen ønsker de seg penger til dette.

Du kan være med på en gave til dette!

VIPPS 103944 innen 1.6 og merk med Estland, så sender vi en hilsen fra oss i Marnardal.

Kontaktinformasjon for

Kirkekontoret i Marnardal