Fikk hjelp på Bethesda samtalesenter i Tansen

Det var ingen god tone der hjemme. Kona klagde på at han ikke gav henne nok oppmerksomhet. Ofte kjefta han. Mannen var heller ikke noe fornøyd med livet. De trengte hjelp.

Fikk hjelp på Bethesda samtalesenter i Tansen

“Bethesda - ressurssenter for sjelesorg” ble etablert i 2010 og eies av nasjonale kirker I Nepal. Bethesda har sin base I Pokhara, Nepals nest største by, og tilbyr menighetsledere og pastorer grunnleggende opplæring i sjelesorg rundt i hele Nepal.  Kirkene I Nepal vokser raskt og mange av dem som får lederansvar har liten erfaring. Kjernevirksomheten til Bethesda er altså å oppgradere lederne sin kompetanse i sjelesorg og åndelig veiledning.

I september 2016 åpnet Bethesda et henvisningssenter i Tansen, der de klienter som trenger mer fagkompetanse kan få hjelp. En kristen psykiater, som har tilknytning til senteret, har fått støtte til sin spesialisering gjennom Sykepleiernes Misjonsring og HimalPartner. Til sammen arbeider fire fagpersoner ved senteret. Folk i Nepal er ikke vant til at sjelesorg og veiledning koster penger, så den måten å drifte tjenesten på er fortsatt under oppbygging.

Et kristent ektepar, - la oss kalle dem Kali ble henvist til senteret av deres lokale pastor. (NB! De har ingen sammenheng med menneskene på illustrasjonsbildet). Kona klaget ofte på mannen, at han ikke ga henne nok tid og oppmerksomhet, at han kjeftet på henne, søvnforstyrrelser, osv. Og mannen hadde noen av de same klagene på kona. Kona hevdet at han flere ganger hadde forsøkt å ta sitt eget liv, noe mannen erkjente I løpet av samtalene.

Sumi, som arbeider på senteret, startet samtaler med kona. Etter noen samtaler, kom mannen. Etter hvert oppdaget de at ved å få hjelp til å snake ut sammen, med en tredje person, er ikke problemene så store som de ser ut til. Nå har mannen begynt å arbeide som lærer på en skole. De har fått noen verktøy som gjør at de kan leve godt sammen. Begge har engasjert seg I den lokale kirken og er svært takknemlige for Bethesda.

Tekst: Terje Holmedahl – Fotos: HimalPartners arkiv

Kilde: Prosjektrapporter etc.

Fakta:

Bethesda – ressurssenter for sjelesorg ble etablert i Nepal i 2010 av kirkene I Nepal. Mirjam Bergh var den første daglig leder og sto sentralt I oppbyggingen sammen med nepalske kirkeledere. Bethesda tilbyr kurs og arrangerer retreat over hele Nepal. Daglig leder: Ramu Rajamayhi. I 2017 hadde Bethesda mer enn 4 315 klassetimer og det var gjennomsnitt 6 elever i hver klassetime. Totalt har det vært 487 studenter innom skolen.

Kontaktinformasjon for Meland kyrkjelyd

Kontoradresse: