Narvik kirke
Kirkegata 1, 8516 Narvik
Billetter: hoopla.no
Om programmet LAMENTO
Siden barokkensemblet Oslo Circles og mezzosopranen Marianne Beate Kielland publiserte sin innspilling Lamento i 2022, har den blitt overøst med nasjonale og internasjonale anmeldelser i superlativer. Det har haglet terningkast 6 og nominasjoner til den tyske musikkprisen OPUS KLASSIK i 3 kategorier.
Siden barokkensemblet Oslo Circles og mezzosopranen Marianne Beate Kielland publiserte sin innspilling Lamento i 2022, har den blitt overøst med nasjonale og internasjonale anmeldelser i superlativer. Det har haglet terningkast 6 og nominasjoner til den tyske musikkprisen OPUS KLASSIK i 3 kategorier.
- "Oslo Circles rører meg til tårer" (ballade.no)
- "en innspilling full av hengivenhet og renhet" (Toccata, CD-Tipp) - "Magiske øyeblikk. Alle plater skulle vært sånn. Ja, de imponerer." (Vårt Land).
- "Høyvirtuost... Et nonplusultra for barokkfans" - FONO FORUM
- "Strålende barokkensemble" - Den klassiske musikkbloggen
- "en innspilling full av hengivenhet og renhet" (Toccata, CD-Tipp) - "Magiske øyeblikk. Alle plater skulle vært sånn. Ja, de imponerer." (Vårt Land).
- "Høyvirtuost... Et nonplusultra for barokkfans" - FONO FORUM
- "Strålende barokkensemble" - Den klassiske musikkbloggen
Ved den kroatiske festivalen Varazdin Baroque Nights vant Oslo Circles i 2019 kritikerprisen for festivalens beste musikalske interpretasjon for dette programmet Lamento.
Programmet inneholder vakre og melankolske Maria-klagesanger av Sances, Merula, Ferrari og sekulære klager av Monteverdi og Cesti, og instrumentalverk av andre 1600-talls komponister som Uccellini, Frescobaldi, Pandolfi Mealli og Kapsberger.
Programmet inneholder vakre og melankolske Maria-klagesanger av Sances, Merula, Ferrari og sekulære klager av Monteverdi og Cesti, og instrumentalverk av andre 1600-talls komponister som Uccellini, Frescobaldi, Pandolfi Mealli og Kapsberger.
Marianne Beate Kielland (mezzosopran)
Magasinet Gramophone skriver om Marianne Beate Kielland: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»
Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, men har også studert med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Europas fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Østen og Amerika under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Masaaki Suzuki, Thomas Dausgaard, Jos van Immerseel, Robert King og Andrew Manze.
Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse «Veslemøy Synsk» av Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 50 andre innspillinger, samt utstrakt konsertvirksomhet befestet seg som en bemerkelsesverdig interpret av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.
Magasinet Gramophone skriver om Marianne Beate Kielland: «The mezzo-soprano is quite outstanding: strong, firm, sensitive in modulations, imaginative in her treatment of words, with a voice pure in quality, wide in range and unfalteringly true in intonation.»
Hun har studert ved Norges Musikkhøgskole under Svein Bjørkøy, men har også studert med Oren Brown og Barbara Bonney. Hun er i dag etablert som en av Europas fremste sangere, og opptrer jevnlig på konsertscenene i Europa og Østen og Amerika under dirigenter som Phillippe Herreweghe, Fabio Biondi, Jordi Savall, Rinaldo Alessandrini, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Masaaki Suzuki, Thomas Dausgaard, Jos van Immerseel, Robert King og Andrew Manze.
Kielland ble i 2012 nominert til Grammy innen kategorien «Best Vocal Classical Album» for sin CD-utgivelse «Veslemøy Synsk» av Olav Anton Thommessen, og har med denne og opp mot 50 andre innspillinger, samt utstrakt konsertvirksomhet befestet seg som en bemerkelsesverdig interpret av repertoar fra barokken helt fram til vår tids musikk.
OSLO CIRCLES
Kritikerroste OSLO CIRCLES under ledelse av Astrid Kirschner (barokkfiolin) er et barokkensemble fra Oslo, og musikerne er etablerte og ledende musikere i det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet.
Musikerne finner man også igjen i de etablerte internasjonale gruppene som Concerto Copenhagen, Concerto Italiano, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene, Akademie für Alte Musik Berlin og mange flere.
Oslo Circles samarbeider med artister som David Hansen (kontratenor), Marianne Beate Kielland (mezzosopran), Rinaldo Alessandrini (cembalo), Berit Norbakken (sopran), Barthold Kuijken (traversfløyte), Beate Mordal (sopran), Magnus Staveland (tenor), Ann-Beth Solvang (mezzosopran) og den norske kinostjernen Anders Baasmo Christiansen. Oslo Circles har spilt på internasjonale barokkfestivaler som Tage Alter Musik (Regensburg/Tyskland), Barocktage Melk (Østerrike), Froville Festival (Frankrike), Wunderkammer (Italia), Oslo Kammermusikkfestival, Korkyra Baroque Festival (Kroatia), Varazdin Baroque Nights (Kroatia), Baroque & Beyond (Sverige) og Spazio & Musica (Italia).
Kritikerroste OSLO CIRCLES under ledelse av Astrid Kirschner (barokkfiolin) er et barokkensemble fra Oslo, og musikerne er etablerte og ledende musikere i det skandinaviske og internasjonale barokkmiljøet.
Musikerne finner man også igjen i de etablerte internasjonale gruppene som Concerto Copenhagen, Concerto Italiano, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene, Akademie für Alte Musik Berlin og mange flere.
Oslo Circles samarbeider med artister som David Hansen (kontratenor), Marianne Beate Kielland (mezzosopran), Rinaldo Alessandrini (cembalo), Berit Norbakken (sopran), Barthold Kuijken (traversfløyte), Beate Mordal (sopran), Magnus Staveland (tenor), Ann-Beth Solvang (mezzosopran) og den norske kinostjernen Anders Baasmo Christiansen. Oslo Circles har spilt på internasjonale barokkfestivaler som Tage Alter Musik (Regensburg/Tyskland), Barocktage Melk (Østerrike), Froville Festival (Frankrike), Wunderkammer (Italia), Oslo Kammermusikkfestival, Korkyra Baroque Festival (Kroatia), Varazdin Baroque Nights (Kroatia), Baroque & Beyond (Sverige) og Spazio & Musica (Italia).
OSLO CIRCLES
Astrid Kirschner, barokkfiolin/leder
Karolina Radziej, barokkfiolin
Mime Brinkmann, barokkvioloncello
Thor-Harald Johnsen, teorbe
Mariangiola Martello, cembalo
Astrid Kirschner, barokkfiolin/leder
Karolina Radziej, barokkfiolin
Mime Brinkmann, barokkvioloncello
Thor-Harald Johnsen, teorbe
Mariangiola Martello, cembalo
Konserten er støttet av Norsk Kulturråd og FFUK.
Photo cred: Christian Palm/Anna-Julia Granberg, Blunderbuss
Photo cred: Christian Palm/Anna-Julia Granberg, Blunderbuss