Skravlekopp

Skravlekopp er en grønn kopp som står sammen med de andre koppene på utvalgte kafeer, kantiner og møteplasser. Om du velger drikken din i en Skravlekopp, viser du andre i lokalet at du gjerne snakker litt med noen mens du drikker den. Om du trenger litt skravling - eller tilbyr litt skravling - er uvesentlig.

Foto: Skravlekopp

Om Skravlekopp:

Skravlekopper et prosjekt med mål om å skape lett tilgjengelige møteplasser, øke bevisstheten rundt hvordan vi møter hverandre og sammen forebygge og redusere ensomhet i samfunnet.

Ifølge ensomhetsbarometeret og tall fra folkehelseinstituttet føler én av fire på ensomhet eller ønsker mer kontakt med andre. Dette gjelder eldre, voksne, studenter og barn. Mange legger seg hver kveld uten å ha fått seg en prat. Andre skulle gjerne ha tilbudt en. Frykten for å forstyrre eller bli avvist kan gjøre at vi unngår å ta kontakt med hverandre.

Skravlekopp er ikke bare en fin kopp, men også en folkebevegelse for å gjøre oss mer tilgjengelige for hverandre, for å skape flere menneskemøter, et signal og en invitasjon til å sitte ved samme bord, en påminner om å ta en telefon eller sende en ekstra melding, en oppfordring til å invtitere med på turer og treff.

Kor finn eg skravlekopp i Bjørnafjorden?

Bjørnafjorden vest:

Baker Brun på Os Amfi - Adresse/Meir info