Alt av nåde

Søndag 21. januar ble Sveinung Tennfjord innsatt som ny sokneprest i Buvik. Nærmere 200 overvar den høytidelige men også folkelige gudstjenesten.

Alt av nåde

«Så er det ett ord som går igjen i dagens gudstjeneste: Kom! Jesus sier KOM! Kom til meg alle dere som strever og bærer tunge byrder, så vil jeg gi dere hvile! Jeg håper kirkene i Skaun kommune skal oppleves som et sted der alle kan komme og bli tatt imot og sett på en måte som oppleves som god og forløsende slik at vi alle kan kjenne at her er Jesus levende til stede med sin nåde.»

Slik avsluttet Sveinung Tennfjord sin innsettelsespreken i Buvik kirke søndag 21. januar 2018. Nærmere 200 overvar innsettelsen som ble foretatt av prost Dagfinn Thomassen. Menighetsrådsleder Randi Leinum leste tjenestebrevet fra biskop Herborg Finnset. Tjenestebrevet understreket det som er pålagt Sveinung som kirkens tilsynsmann, men det oppfordret også Skaunmenigheten til å ta omsorg for den nye presten.

I sin tale til Sveinung sa prost Dagfinn Thomassen følgende: «Velkommen til Buvik sokn og Orkdal prosti. Vi har ventet på deg. Helt fra stillingen ble lyst ledig og vi fikk vite at du var søker har vi ventet på denne dagen.»

Videre sa han: «Jeg satt i romjulen og skrev disse linjene. Skriftstedet jeg vil hilse deg med på innsettelsesdagen din, ble nokså fort klart: «Dette er dagen som Herren har gjort, gitt oss av nåde til glede og fred.» Salme 118, 24. Ja, det er Gud som har gjort og rigget denne dagen. Du er Hans gave til Buvik menighet. Ikke mer. Ikke mindre. Og denne dagen er gitt oss av nåde…. «Alt av nåde» står det sirlig brodert med gullskrift på et innrammet bilde på ett av gjesterommene våre hjemme på Byneset. La det være et motto for prestetjenesten din her i Buvik, Børsa og Skaun menigheter.»

Sveinung fikk også den glede å få døpe tre barn denne søndagen i Buvik kirke. Det skjedde med munterhet og høytid. Så det ble en folkelig og fin gudstjeneste denne søndagen. Det bidro også i aller høyeste grad det nye gospelkoret til. For første gang opptrådte de under kantor Vincent sin ledelse med gospelsangen «He knows my name».

Det var mange som medvirket i gudstjenesten. På orgelgalleriet hadde Vincent med seg Sindre Skauge på trompet. Klokker Jenny Bjerkestrand og Oddfrid Tennfjord leste tekstene for dagen. Trosopplærer Elise Kimo deltok under forbønna og sokneprest Pål Ove Lilleberg var liturg under nattverden.

Etter gudstjenesten var det kirkekaffe på Menighetshuset som Buvik menighetsråd hadde rigget. Her ble familien presentert og Sveinung fikk overrakt både blomster, nøkkel og gode ord. Blomster fra Menighetsrådet og kommunen ved ordføreren John P Husby. Nøkkel til Menighetshuset fikk han overrakt fra gammelpresten Dagfinn Bjerkestrand.

Alt i alt ble det en flott og minnerik dag!

Tekst: Pål Ove Lilleberg

Foto: Gunvor Nyvoll Kjerstad, Hans Christian Kjerstad og Pål Ove Lilleberg

Kontaktinformasjon for Buvik, Børsa og Skaun menigheter

Skaun kirkekontor ligger i Skaun rådhus