TO FETTERE - TO ROLLER

Vi har begynt på treenighetstiden. Kirkeårets festtid er over. Jul, påske og pinse samlet seg i en festdag på Treenighetssøndagen, sist uke. . Nå venter den grønne tiden i kirken. Grønt er treenighetstidens farge. Det handler om vekst og utvikling. Den grønne tid skal være grotid i kirken og i sinn og hjerter. "Han skal vokse og jeg skal avta, sier Johannes i søndagens tekst. Slik er også første søndag i juni en dag i vekstens tegn.  De to fetterne, Jesus og Johannes, har forskjellige roller, men samme mål for sitt arbeid. Johannes er han som pekte ut Jesus for folket da han sa: Se, der er Guds lam. En gammel tanke hos jødene var blitt til noe virkelig og nærværende. Og Johannes skulle rydde vei for han som Gud hadde plassert midt iblant dem. Se, - se!

TO FETTERE - TO ROLLER

Veksten vi snakker om i treenighetstiden kan ligne på alt som gror og vokser fram i disse dager. Vi kjenner det på kroppen. Juni er full av yrende, voksende liv. Liv som gjør oss glade. Liv som gjør det vakkert. Liv og vekst som også skal sikre oss et godt liv gjennom vinter og kulde.

Teksten på søndag handler om  en litt forvirrende situasjon. Johannes døperen samlet mange rundt seg, Han døpte folket ved å la dem få rense seg i Jordan-elvens vann. For Johannes var dette en del av "ryddejobben" han hadde fått.  Han skulle rydde vei for Herren, han som med vann ikke bare skulle rense folk,- fri dem fra sine synder-, men som også skulle døpe dem med Ånd.

Johannes forberedte og pektre. Jesus fullbyrdet det Johannes prekte om. Jesus er den nye tid, veksten og livets tid. Han er tiden som bærer evighet og lys og forsoning og håp. Se, - sa Jihannes og pekte på Jesus. Treenighetstiden handler om å vokse i tro og se mer av Guds gode gaver og hans frelse.
Ole Elias Holck

Bildet: Bildet av Johannes som peker  mot Jesus er malt av Philippe de Champaigne,  og finnes i musée de Grenoble

Evangelietekst
Johannes 3,26–30
26 De gikk til Johannes og sa til ham: «Rabbi, han som var sammen med deg på den andre siden av Jordan, og som du vitnet om, han døper nå, og alle går til ham.» 27 Johannes svarte: «Et menneske kan ikke få noe uten at det blir gitt ham fra himmelen. 28 Dere er selv mine vitner på at jeg sa: Jeg er ikke Den salvede, men jeg er sendt i forveien for ham. 29 Den som har bruden, han er brudgom. Men brudgommens venn som står og hører på ham, gleder seg stort over å høre brudgommens stemme. Denne gleden er nå blitt min, helt og fullt. 30 Han skal vokse, jeg skal avta.

Lesetekst 1

Kontaktinformasjon for Ottestad menighet

OTTESTAD KIRKE
   Ottestadgutua 8, 2312 Ottestad