Her var Guds trone. Slik er da også tavlen formet med tronens kvartsirkelformede stjernebestrødde baldakin over Kristus på korset. Ved korsets fot står Josef og Maria. Bakgrunnen er Den hellige stad.
Sidefeltene har utskårne helfigurer som symboliserer:
- Justitia - Rettferdigheten med vekt og sverd
- Caritas - Barmhjertigheten med barnene.
På baldakinens utspring er fremstilt:
- Veritas - Sannheten med speil.
- Fides - Troen med kors og bok.
Baldakinen bæres av to korintiske søyler.
Tavlens topps tykke med kerubhoder har Jahvesymbol med hebraisk skrift omgitt av strålekrans.
På tavlens bakside står:
«Anno 1644 in Majo Haver Sorenskriver over Hedemarchen Niels Rasmussen Muss med sin Hustru Marieken Didrichsdatter bekostet denne AlterTavles forrige Staffering.» Bokstavformene viser at denne innskrift er påsatt ved en senere opp-pussing. Rimeligvis ble tavlen frisket opp ved overføringen til ny kirken i 1731. Tavlen skal være et arbeide av Nils Snekker og Nils Lauritzen Maler, begge fra Fredrikstad.
Skiftende smaksretninger og vel nødvendige oppusningsarbeider ga tavlen de mange malingslag.Farligere for tavlen var at den kom i unåde og havnet i bitevis oppe på kirke Ioftet.
Prost Jensen hadde ikke så mye til overs for den stilart tavlen representerte og fant tavlen «mindre passende.» Den velmenende prost forærte i 1882 kirken et altermaleri som forestiller Kristi oppstandelse. Maleriet er en kopi av Tiedemans: Oppstandelse og er utført av Chr. Bruun. Omrammingen var portalformet.
Prost Kielland fikk se de sørgelige rester av 1600-talls tavlen på loftet. Han besørget den satt sammen og plassert mellom vinduene i kirkens sideskip mot nord.
Prost Mowinchel sørget så i 1915 for at tavlen kom tilbake til sin rette plass og fikk sin tiltenkte funksjon tilbake. Prost Jensens maleri var frem til nylig altertavle i kapellet.