Kirkens døpefont står nå oppe i koret. Tidligere var fonten plassert ved hovedinngangen i vest. Symbolikken var at dåpen var inngangen til det kristne samfunn, At fonten senere ble flyttet, var av rent praktiske hensyn. Det var om å gjøre å innvinne plass til det stadig økende antall kirkesøkere. Fonten skulle etter gammel bestemmelse være av sten, Ottarstadir kirke fikk sin kleberstens- font som nå er oppbevart på Hedmarksmuseet.
Kleberstenfonten
Denne fonten har hatt sin plass i ottestadkirkene så langt bakover at historiens lys svinner hen i mørke. Kleberstensfonten er antatt å være fra llOO-taJlet og er hugget i Gudbrandsdalen. Fonter av samme type er fremdeles i bruk - bl.a. i Venabygd kirke. Selve skålen er dyp og vid. Hele barnet skulle nemlig dyppes i dåpsvannet. I bunnen er hull for uttapping av vannet. Dåpsvannet ble ansett for hellig. Det måtte ikke spilles, men få renne ned i kirkens viede grunn.
Under skålens øvre kant er hugget flettet bånd. Lenger nede har fanten ringkjede-ornament.
Da det ble slutt med neddykning av barnet, fikk fanten messing fat. Fanten har hatt en avtrappet fot som å er forsvunnet. Fontestedets hellighet ble gjerne markert med omheng og staker med lys, senere også med vakkert utskårne fontehus. Ottestad kirke har hatt dåpshus, noe likt det som finnes i Stange kirke, men som nå er satt opp på stolper.
I 1330 pålegger erkebiskop Eilif at fontene skal ha deksel. Dekslet ble formet som en kjegle, malt eller med utskjæringer. Faye (res. kap. 1835--45) omtaler kJeberstensfonten. Men ved en senere besiktigelse finner man ut at fonten ikke er av sten, men av tre malt i kleberstensfarge.
Nå kan ikke kleberstensfonten forveksles med malt treverk. Det vedk. har sett, er enten dekslet eller muligens en fot til fanten.
Kastruds font
På Hedmarksmuseet står en ottestadgutt skåret i tre. Han har båret et døpefat på sine oppstrakte arme. Nå er han ribbet for alt og frister en museumstil værelse.
Gutten er en del aven døpefont av samme type som den i Stange kirke. Den tilhørende krone er på plass i Ottestad kirke og er festet i taket over den nåværende font.
Denne krone er så lik den over prekestolen at man skulle tro den var skåret av samme mester. Den eneste iøyefallende forskjell er at mens prekestolkronen har C VI's (173{}-') kronede monogram, har dåpskronen monogrammet C VII (1766-1808). Dåpskronen er altså en meget godt utført kopi. Oppe på kronen står årstallet 1784.
Mester for døpefont - gutt og krone er Peter Fredrichsen Kastrud fra Fåberg.
I 1784 ble også utbetalt 20 Rdl. til Nils Herman Hansen Klette for «Ny funts forferdigelse». Dermed er ment dåpshuset som innhegnet fonten.
Den nåværende døpefont
Kirkens nåværende døpefont er i polert granitt med sølvfat. Den er en gave fra landhandler Gulbrand Gjestvang i 1875. Fonten har som innskrift Jesu dåpsbefaling. Fatet som har giverens navn inngravert, er laget av Tostrup, Christiania.