"En stein for å minnes": Åpning av minnesmerke etter tvangsevakueringen under krigen

Torsdag 7. september er det offisiell åpning av kunstprosjektet "En stein for å minnes" av kunstner Sissel M. Bergh. Steiner fra 12 kommuner i Nord-Troms og Finnmark er nå fraktet til Stavne gravlund for å minnes ofrene etter tvangsevakueringen.

Minner i stein: Kunstner Sissel M. Bergh, kirkeverge Kjell inge Nordgård og Rune Håvard Kjenstad fra Trondheim kommune ser ned på steinene som ankom Stavne gravlund før helga. Nå blir steinene til et minnesmerke. Foto: Kjetil Aa

Mot slutten av 1944 kom ordren fra Hitler om å tvangsevakuere befolkningen i Finnmark og Nord-Troms. Folk ble drevet ut i båter og tvunget sørover. Rundt 20 000 mennesker kom i transitt til Trondheim. Mange døde av påkjenningene. På Stavne gravlund ligger 28 personer begravet. I tillegg er det to personer med ukjent grav. Mange familier visste ikke hvor deres slektninger befant seg eller var begravet.

Hentet stein fra heimstedet

I 2015 besluttet formannskapet i Trondheim å etablere et minnesmerke over de tvangsevakuerte som har ligget i umerkede graver på Stavne. Oppdraget gikk til kunstner Sissel M. Bergh. Hun har kontaktet de 12 kommunene som de gravlagte kom fra og bedt dem om å finne en stein fra heimstedet til hver og en av de avdøde. Alle kommunene har vært positive, og Hurtigruten har bidratt med å frakte steinene nedover kysten til Trondheim havn.

Prosesjon gjennom byen til Stavne

Torsdag 31.august ble steinene fraktet i prosesjon med politieskorte fra hurtigrutekaia til Stavne. Åtte biler fra Kirkelig fellesråd kjørte gjennom byen til Stavne med steiner merket med hjemkommunens navn som last. På Stavne ble steinene tatt imot av kunstneren selv, som deretter startet på en ukes arbeid med å plassere steinene i rett utsmykking.

Steinene blir lastet opp på piler i forkant av prosesjonen fra havna til Stavne gravlund

Prosesjon: Steinene blir lastet opp på biler i forkant av prosesjonen. I midten kunstner Sissel M. Bergh.

Bærehjelp: Trygve Jensen (t.h),Unni Emilsen og Johnny Jensen i Kirkelig fellesråd tar i et tak.

Historisk seminar

Dagen før åpningen, onsdag 6. september kl. 18, blir det holdt et seminar i Rustkammeret i Erkebispegården, som definitivt er verdt å få med seg! Hit kommer ulike foredragsholdere for å ta opp ulike historier knyttet til disse grusomme hendelsene i 1944/45.

Program:

• Sissel M. Bergh orienterer om prosjektet "En stein for å minnes"
  • Forfatter Marion Palmer leser fra sin bok "Bare kirka sto igjen"
  • Palle Ydstebø fra Forsvarets høgskole: Den brente jords taktikk i militærhistorisk sammenheng
  • Inger Selven Watts fra NTNU: Og så kom de til Trondheim
  • Arne Langås fra Falstadsenteret: Om søket etter de personene som ble gravlagt på Stavne

Dagen etter, torsdag 7. september kl. 13 kan du oppleve den offisielle åpningen. Her vil det bli taler fra varaordfører Hilde Opoku og leder for Kirkelig fellesråd, Svein Willy Danielsen. I tillegg vil kunstner Sissel M. Bergh snakke om prosjektet "En stein for å minnes". Musikalsk innslag er ved vokalist og trondheimsmusiker Siri Gjære.