Hva innebærer det å følge Jesus?

Ranheim menighetsråd arrangerer en kollokvieserie (7 kvelder) der man går gjennom Dietrich Bonhoeffers bok "Etterfølgelse”. Møtene er åpen for deltakelse fra interesserte i hele byen.

Hva innebærer det å følge Jesus?

Syv torsdagskvelder går vi gjennom boka til Bonhoeffer, som foreligger på norsk (utgitt i 2010). Møtene foregår i kirkestuen/sakristiet i Ranheim kirke kl. 19.30-21. Datoer er: 6.sep, 20.sep, 4.okt, 25.okt, 1. nov, 15. nov og 29.nov.

Påmelding til Erik Dahl (tlf: 901 64 239)

Diterich Bonhoffer (1906-45) var en av det tjuende århundrets skarpeste teologer, og hans tanker anses like aktuelle i dag som for 80 år siden. Bonhoeffer kjempet mot nazismen ut fra en kristen overbevisning. Han ble henrettet 9. april 1945.

Boka "Etterfølgelse" ("Nachfolge") kom i 1937 og regnes som hans meste sentrale verk. Det dreier seg om om etterfølgelse av Jesus- om å være hans disipler idag. Bonhoffer tar et oppgjør med "billig nåde"- en lettvint form for kristendom som preger den vestlige verden. Han spør hvordan man kan være Jesu disppel i vår moderne tid og peker på at det er fullt mulig, men at det krever både tro og lydighet mot kallet.

Arrangør: Ranheim menighetsråd