Renovering av Klæbu kirke

Klæbu kirkelig fellesråd er i full gang med utvendig renovering av kirka vår. Det er noen råteskader der det er behov for å skifte ut en del trevirke nederst på kledningene, samt noen vassbord. Riksantikvarens klare beskjed er sier skal det bytte ut minst mulig, og skal det byttes, så skal det være så likt som mulig det opprinnelige. Det samme gjelder glass som skal skiftes og kittes opp etter behov.

Renovering av Klæbu kirke

Når det gjelder tidligere påført maling, så er det benyttet moderne maling av akryl. Denne malingen gjør at utvendig kledning puster dårlig, og når kirka er bygd uten noen form for utluftingsmuligheter mellom tømmervegg og utvendig kledning, vil dette gi fuktproblemer over tid. Akrylmalinga må derfor skrapes av og erstattes med linoljemaling.

I følge ekspertisen er det helt riktig tidspunkt å ta dette nå, før råteskader får utviklet seg. Forøvrig sier de som har gjort tilstandsanalyse av bygget, at kirka er svært godt bygd og vedlikeholdt opp igjennom årene. Noe som ikke kommer som en stor overraskelse, men er veldig hyggelig å høre, sier Kirkeverge Arnt Morten Holmli. Vi vet at Klæbyggen alltid har vært glad i kirka, og den skal vi passe på i årene framover også.

Valg av maling og farge

Riksantikvar støtter tiltaket, og legger videre føringer for at Klæbu kirke skal males med linoljemaling som puster godt. Når det gjelder valg av farge er føringene at de skal være så lik det opprinnelige som mulig. Ansvarlig entreprenør har derfor laget noen prøvepunkt og skrap av lag for lag med maling, og kommet ned på bart treverk. Her kan en se at det eldste laget med maling var hvitt, ikke ulikt slikt kirka framstår i dag. Det var derfor enkelt å finne en hvitfarge som passet kirka.

Når det gjelder dørene, ble overraskelsen ganske stor når vi kom igjennom til opprinnelig malingsstrøk. Lagvis ser en at de har endret farge opp igjennom årene. Det har de siste årene vært nyanser av brunt som har tendert mot oker, men den opprinnelige fargen hadde en annen retning. På første møtet etter sommerferien, fastsatte kirkelig fellesråd å ta tilbake opprinnelig farge på dørene. Hvilken farge, vil vi ikke si noe mer om nå, så her må menigheten vente i spenning.

Ferdigstilling

Entreprenøren har en plan som går fram til midten av november. Dersom det ikke dukker opp større overraskelser, er det et lite håp om at kirka kan stå nymalt og fin til kirkefestuka 14. – 20.oktober, og til kirkekonsertene med Ingebjørg Brattland, som vi arrangerer torsdag 17.oktober. Men da skal alt gå enklere enn forventet.

Kirkeverge Arnt Morten Holmli sier han er svært fornøyd med å få gjort dette løftet med Klæbu kirke så lenge vi har kontrollen selv. Fra nyttår er det kirkelig fellesråd i Trondheim som har ansvaret for denne kirka i likhet med et tyvetalls andre kirkebygg.

Kirkelig fellesråd vil samtidig gi Klæbu kommune honnør for at de har bevilget midler slik at dette arbeidet er mulig å få realisert i 2019! Neste år runder kirka vår 230 år, og da er det veldig hyggelig at den framstår fra sin beste side.