Frivillighetens år markert på Teigen

12.juni markerte Klæbu menighet frivillighetens år med friluftsgudstjeneste på Teigen. Dette var også det siste offisielle arrangement Toril Stendahl medvirket i som sokneprest i Klæbu.

Friluftsgudstjeneste med dåp

2022 er pekt ut som Frivillighetens år. Lag og foreninger, frivilligsentraler, kommuner osv. er invitert til å feire, synliggjøre og aktualisere frivilligheten, øke kjennskap og anerkjennelse og til å få flere med! Året er forankret i regjeringens Frivillighetsmelding fra 2018. Det er Frivillighet Norge som har fått ansvaret for å planlegge og koordinere innsatsen rundt året.

Kirken valgte 12. juni – skaperverkets dag – som sin markering av frivillighetens år. I Klæbu ble dagen markert med friluftsgudstjeneste på bygdemuseet på Teigen, med historielaget som medarrangør. Under gudstjenesten ble to barn døpt, og bibeltekst ble dramatisert med hjelp av mange frivillge barn. Gudstjenesten ble avsluttet med dans under ledelse av ungdomsledere i menigheten. Etterpå ble det  servert kirkekaffe i nyhuset på bygdemuseet,  grillmat og tilbehør i det fri.

Under ser du bilder fra arrangementet. Klikk på bildene for å få bildetekst.

Klæbu menighet har mange frivillige som gjør en uvurderlig innsats på mange områder, men flere trengs! Under friluftsgudstjenesten ble folk oppfordret til å melde seg til oppgaver som f.eks. å bidra på arrangementer, bistå på kirkestua, skrive i menighetsbladet osv.

Organisasjonsarbeid er en viktig del av frivilligheten i Norge. Til sammen har de frivillige organisasjonene 10 millioner medlemmer, ifølge Frivillighet Norge. Det betyr at mange er medlemmer i flere.

Den norske kirke oppgir at det er det om lag ti ganger så mange frivillige som ansatte i kirken, - ikke i antall årsverk, men i antall involverte personer. Men den siste årsrapporten viser at antall frivillige falt fra 95.000 i 2019 til 75.000 i 2020, mye på grunn av koronapandemien.

Kirken håper at 2022 blir året der mange finner tilbake til tidligere frivillig tjeneste og at mange flere kan oppdage Den norske kirke som en naturlig arena for eget sosialt og kirkelig engasjement.