Valgkort

Her finner du all informasjonen på valgkortet på bokmål

På baksiden av selve valgkortet er det en forklaring av hvordan man går fram for å stemme. Teksten i denne veiledningen er gjengitt lenger ned på denne siden.

Hei du, lenge siden sist?

Var det i julen, i en begravelse eller i et bryllup i fjor sommer? Eller går du kanskje ofte i kirken?

Uansett skal kirken være et sted for tro og tvil, ettertanke og trøst – et rom for deg. Det er her vi sier «ja» til våre utvalgte, og døper barna våre. Det er her vi tar avskjed med våre kjære, det er hit vi søker når motbakkene blir for tøffe. Kirken skal være et rom for deg i ditt lokalmiljø.

Hvorfor skriver vi dette til deg?

Jo, for som medlem i Den norske kirke har du stemmerett i kirkevalget 8.–9. september. Det er lett å ta kirken for gitt, men ved å stemme viser du at du vil ha en kirke som er der for deg. Når du trenger den.

I kirkevalget stemmer du på kandidater til menighetsrådet og til bispedømmerådet og Kirkemøtet. De velges for en fireårsperiode, og er med på å bestemme hvordan kirken skal prioritere oppgaver der du bor og nasjonalt.

Gå inn på kirkevalget.no for mer informasjon om kandidater du kan stemme på.

Når og hvor kan du stemme?

Kirkevalget skjer samtidig med kommunestyre-og fylkestingsvalget 8.–9. september, i et lokale rett ved lokalvalget. Du kan forhåndsstemme fra 10. august.

Informasjon om ditt valg-lokale finner du på valgkortet som ligger sammen med denne brosjyren og på kirkevalget.no (side for valglister og kandidatpresentasjon, samt tid og sted for valget).

Hvem kan stemme?

Medlemmer av Den norske kirke som bor i soknet har stemmerett fra det året de fyller 15 år. Det er dåpen som gir medlemskap i Den norske kirke.

• 3,7 millioner medlemmer
  • 61 000 gudstjenester i 2018
  • 1,6 millioner mennesker var på konserter eller kulturarrangementer i 2018
  • 5,3 millioner mennesker deltok på en gudstjeneste en søndag eller annen helligdag i 2018

Slik er kirken organisert

Menighetsrådet

Menighetsrådets hovedoppgave er å forme og utvikle menigheten. De bestemmer på vegne av alle som tilhører menigheten innen omsorg og diakoni, gudstjeneste, kultur, undervisning og aktivitetstilbud for små og store.

Bispedømmerådet

Bispedømmerådet er det regionale styringsorganet i Den norske kirke. De har arbeids-giveransvaret for prestene og arbei-der for kirkens beste i hele bispedømmet. I Norge er det totalt elleve bispedømmeråd.

Kirkemøtet

Medlemmene av bispedømmerådene utgjør Kirkemøtet, sammen med lederen av Samisk kirkeråd. Kirkemøtet er Den norske kirkes øverste representative organ og samles én gang i året.

Slik går du frem når du skal stemme:

Kirkevalget er to valg. Valg til menighetsråd og valg til bispedømmeråd og Kirkemøtet.

I alle valglokaler skal det være et sted der du i enerom og usett kan velge de stemmesedlene du vil ha og gjøre endringer. Dette kan for eksempel være et valgavlukke eller et eget rom.

I avlukket

1. Velg stemmesedlene du vil bruke, én per valg. Du kan stemme ved ett eller begge valg.

2. Gjør eventuelle endringer på stemmesedlene (se forklaring a–c i egen boks).

3. Brett stemmesedlene så ingen kan se hva du har stemt.

Hos valgfunksjonæren

4. Du må vise legitimasjon. Valgfunksjonæren krysser deg av i manntallet og stempler stemmesedlene. NB! Stemmesedlene må ha stempel for å bli godkjent.

5. Legg stemmesedlene i valgurnen.

Endringer på stemmeseddelen

A. Du kan levere stemmeseddelen uten å gjøre endringer. Kandidater som står øverst på listen med uthevet skrift får stemmetillegg. Alle andre på listen får én stemme hver.

B. Du kan gi inntil tre kandidater personstemme ved å sette merke ved navnet til kandidaten.

C. Ved valg til bispedømmeråd kan du gi din stemme til inntil tre kandidater fra andre lister. Ved valg til menighetsråd med én liste kan du skrive opp inntil tre valgbare personer i soknet.

Valgkort

Dette valgkortet gjelder for Kirkevalget 2019. Medlemmer av Den norske kirke har stemmerett fra det året de fyller 15 år.

Forhåndsstemme?

Du kan forhåndsstemme i tiden fra 10. august til 6. september. Nærmere informasjon om tid og sted kunngjøres lokalt og på kirkevalget.no. Vil du stemme i et annet sokn enn der du bor, må du gjøre det innen 2. september.

Medlemsstatus

Dette valgkortet sendes til medlemmer i Den norske kirke. Sjekk om du er medlem og gjør endringer på kirken.no/medlem eller ta kontakt med menighetskontoret der du bor.

Valget finner sted

På valgkortet du får i posten finner du informasjon om hvilket sogn og hvilken stemmekrets du er registrert i, hvor og når du kan stemme og hvor mange lister det er i ditt bispedømme. Dersom du vet hvilket sokn du er registrert i kan du søke opp denne informasjonen på siden med informasjon om valglister og kandidater. Dersom du ikke vet hvilket sokn du er registrert i kan du søke på adressen din i menighetssøket på kirken.no. Det er adressen der du var folkeregistrert 30. juni som bestemmer hvor du har stemmerett.

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Postboks 799 Sentrum, 0106 Oslo
E-post: post.kirkeradet@kirken.no
Web: kirkevalget.no