Mer om valglister og kandidater

Lurer du på hvem du skal stemme på i september? Valglistene og kandidatene til bispedømmeråd og menighetsråd er nå klare og du kan selv finne ut hvem du vil gi din støtte. Hva listene og kandidatene til bispedømmeråd står for, finner du ut ved å besøke de ulike listenes hjemmesider, lenker ligger nederst i denne artikkelen.

(Illustrasjon fra pixabay.com)

Navn på kandidater til menighetsrådsvalg og til bispedømmerådsvalg er tilgjengelige i lenke under. I alle bispedømmeråd er det to eller tre valglister, Bønnelista, Nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirke, mens de fleste menighetsrådsvalg har kun ei valgliste.

Hvem gir du din stemme?
Når du går inn på kandidatpresentasjonen, trykker du på +-tegnet foran bispedømmet. Da kommer alle sokn og fellesråd listet opp under bispedømmet. Her velger du igjen plusstegn, og får en oversikt over personer, deres fødselsår, noen ganger med bilde og nærmere presentasjon. Trykker du på navnet på bispedømmet, får du opp presentasjon av valglistene og kandidatene ved valget til bispedømmeråd og Kirkemøtet. Mer informasjon om kandidater til bispedømmerådene finner du på listenes (hhv. Bønnelista, Nominasjonskomiteens liste og Åpen folkekirke) hjemmesider, lenker finner du lenger ned på siden.

Det vil være ulikt hvor mye du får vite om de ulike kandidatene. Informasjon om den enkelte person og liste legges inn av valgråd og valgstyrer rundt om, og det vil variere hvor mye informasjon som er oppgitt og oppført.

Hvis du ønsker å vite mer om kandidatene der DU skal stemme, ta kontakt med kirkekontoret der du bor, og be om mer informasjon. Bruk søkefeltet på kirken.no om du er i tvil hvilket sokn du tilhører.

Stem i god tid
Husk at du kan forhåndsstemme hvor som helst i landet i perioden 10. august – 2. september. Forhåndsstemming i eget sokn varer til 6. september. Valgdagen er mandag 9. september, men mange har i tillegg valg søndag 8. september.

Valglokalet er i umiddelbar nærhet til kommunevalget, og har samme åpningstider.

Døpt, men ikke medlem?
Alle medlemmer i Den norske kirke født i 2004 eller tidligere som er bosatt i soknet har stemmerett og får valgkort tilsendt etter 1. august. Hvis du ikke er medlem, kan du melde deg inn i lenke under.

Kontaktinformasjon for Kirkerådet

Postboks 799 Sentrum, 0106 Oslo
Tlf.: 23 08 12 00
E-post: post.kirkeradet@kirken.no