Hvor mange glass tåler barnet ditt?

Barn fortjener en trygg julefeiring uten berusede voksne. Derfor ønsker AV-OG-TIL og en rekke kampanjepartnere å oppfordre alle til å bruke alkovett denne julen.

Malin fra fjorårets film "Hvor mange glass tåler barnet ditt?" (Foto: avogtil.no)

Den norske kirke og 18 andre organisasjoner samarbeider med AV-OG-TIL om kampanjen «Hvor mange glass tåler barnet ditt?».

- Alt for mange barn opplever en juletid preget av voksnes alkoholbruk. Vi skylder disse barna at vi snakker sammen om alkoholbruk, at vi sier ifra når noen går over streken og at vi selv tenker over egen drikking sier Elise Nyborg Eriksen som er fungerende generalsekretær i alkovettorganisasjonen.

Guro Hellgren som er seksjonsleder for diakoni og samfunn i Kirkerådet, sier hun er glad for å kunne bidra til å sette temaet på dagsorden.

- Den norske kirke støtter opp om denne kampanjen, fordi vi vet at voksnes alkoholbruk kan være både ødeleggende og vondt for barn. Barn merker gjerne endringer i de voksnes oppførsel før vi selv merker det, og kan synes det er ubehagelig og utrygt. Derfor vil vi oppfordre alle til å vise godt alkovett i jula, sier Hellgren.

Elise Nyborg Eriksen oppfordrer alle til å følge kampanjen i AV-OG-TIL sine kanaler i sosiale medier. Det er også mulig for lokallag/menigheter å bestille materiell, som man kan få gratis tilsendt. Dette kan man bestille her.

-  I år ønsker vi også å gi folk noen verktøy de kan benytte seg av dersom de synes det er vanskelig å konfrontere familiemedlemmer som drikker litt for mye. Vi har alle opplevd at det kan være vanskelig å ta opp alkoholbruk i familien. Men det finnes verktøy, og disse vil vi dele, sier Eriksen.

Se årets kampanjefilm her: