Evalueringsrapporten av SMM

Samarbeid menighet og misjon er 25 år, og "bursdagsbarnet" er satt under lupen. I evalueringsrapporten fra VID får du vite hvordan det står til med misjon, i ord og handling, i menigheter i Den norske kirke.

Evalueringsrapporten av SMM

SMMs visjon har vært den samme i alle 25 årene, og den er fortsatt gyldig:

Sammen om misjonerende menigheter
hvor evangeliet frigjør og utruster mennesker
til å dele troen i handling, nærvær og ord
lokalt og globalt.

Pr. i dag har 955 av Den norske kirkes 1200 menigheter misjonsavtale med en eller flere av de syv SMM-organisasjonene: NMS, Normisjon, Misjonsalliansen, Israelsmisjonen, Stefanusalliansen, HimalPartner og Areopagos.

På den måten er Den norske kirke konkret involvert i kirkens globale oppdrag i over 40 land i alle deler av verden.

- Dette er viktig og flott og dette har vi fått til sammen! Samtidig er det fortsatt et stort utviklingspotensial i dette samarbeidet, både med tanke på bevisstheten rundt sammenhengen mellom identitet og oppdrag og med tanke på eierskapet og volumet på prosjektene, sier Knut Hallen, daglig leder for SMM.

I anledning jubileet har VID vitenskapelige høgskole foretatt en landsomfattende evaluering av hele SMM. Evalueringen kartlegger omfanget av misjonsengasjement i Den norske kirke og effekten av SMM-samarbeidet. Den utforsker også forståelsen av hva det innebærer at kirken er misjonerende. Evalueringen kan du laste ned i lenke under.

- Dette er spennende lesing, og undersøkelsen hjelper oss å videreutvikle samarbeidet, avslutter Hallen.

Samarbeid menighet og misjon er noe Den norske kirke og misjonsorganisasjonene både eier og gjør sammen.

Evalueringen presenteres på frokostmøte onsdag 29. januar kl 0830, i Kirkens hus. Møtet strømmes på Facebook (se lenke under)