Misjonskonferanse i blåsten

Samarbeid menighet og misjon vil bringe inspirasjon fra den verdensvide kirke inn i norsk menighetsliv: Be the change you want to see in the world. Åtte av ti menigheter i Den norske kirke har nå menighetsavtaler om misjon.

Rådgivere på Fløyfjellet i norsk ruskevær. (Foto: Knut Hallen)

11. og 12. juni var Nord-Hålogaland bispedømme vertskap for en fellessamling i Tromsø med kirkens sju samarbeidsorganisasjoner. Kirkens samarbeid med misjons-, rettighets- og bistandsorganisasjoner er rammet inn av Samarbeid menighet og misjon (SMM). Foruten drøftinger av misjonsarbeidet i bispedømmene fikk deltakerne smak av nordnorsk kirkeliv og drøfting av felles utfordringer for kirken. En del av programmet var også åpent for alle interesserte.

Stairway to heaven En «Salig er tørsten - kveld» var lagt til landemerket vårt i nord - Ishavskatedralen. Her fikk både konferansedeltakere og andre del i urfolks-spiritualitet, om vårt forhold til skaperverket og øvelser i kristen meditasjon.

Det var pilegrimsvandring opp trappene til Fløyfjellet, trapper laget av sherpaer fra Nepal («stairway to heaven»). Oppe på fjellet ble midnattsmessen ledet av biskop Olav Øygard. Den fikk etter hvert et humoristisk preg i +2 grader og regn, og omsluttet av tett skodde lød avslutningssalmen «Fager kveldssol smiler». Dette er nordnorsk virkelighet, og tross kalde fingre og tær i juni måned ble det en uforglemmelig opplevelse for de som tok turen opp på fjellet denne kvelden.
Misjon og disippelskap Gjennom SMM gjør Den norske kirke et godt og meningsfylt arbeid i en verden som er preget av ulike virkeligheter: Fattigdom, mangel på utdanning, mangel på vann, fravær av helse- og rusomsorg, klimaendringer. Tematikken fra Kirkenes Verdensråds misjonskonferanse i Arusha/Tanzania i vinter ble også drøftet: «Moving in the Spirit - called to transforming discipleship» (lenke lenger ned). Med tanke på Den norske kirkes situasjon var ikke minst sammenhengen mellom dåp og medarbeiderskap løftet frem. Hvordan kan flere av våre 3.6 millioner døpte se seg selv som både tilhørige og medarbeidere i kirkens store oppdrag, - hvordan forkynne disippelskap i vår tid?

Organisasjonene i SMM bidro med ulike workshops om hvordan impulser fra deres arbeid i over 40 land kan berike og utfordre vår måte å være kirke på i Norge. NMS presenterte «Use your talents», like aktuelt hos oss som på Madagaskar; om å gjøre det beste ut av de ressurser vi har her og nå. Stefanusalliansen presenterte et godt gjennomarbeidet trosopplæringsopplegg: fargeleggingsmeditasjon med det koptiske IOTA-korset fra Egypt. Israelsmisjonen viste hvordan et påskemåltid kan hjelpe oss til fordyping i våre jødiske røtter. HimalPartner har god erfaring med givertjeneste på sosiale medier (crowdfunding). I deres kampanje («Tro kan flytte fjell») kan din egen fjellvandring være med og støtte fjellfolket i Nepal, et konsept som lett kan kobles til Klimapilegrim og lignende.

Kåring av årets beste SMM-prosjekt Det ble lagt inn en «Robin Hood-vri» med Tromsøhotellet «The Edge», som bidro ved å legge inn en solidaritetspakke i hotellprisen (ti prosent). Dette sammen med bidrag fra lokalt næringsliv (entrepentøren Blåmann maskin) gjorde det mulig å dele ut en pris for beste SMM-prosjekt.

Normisjon stakk av med seieren for deres prosjekt i Bangladesh: «Like mye verd», og hotelldirektør Øyvind Alapnes og kirkeverge i Tromsø Nils-Harald Opsahl kunne overrekke en sjekk på kr 15 000. Bli kjent med prosjektet i lenke lenger ned.
Misjonsavtaler Statistikken går oppover; 81 prosent av Den norske kirkes menigheter har nå en misjonsavtale med en av SMMs organisasjoner, en økning fra siste år på tre prosent. Vårt felles mål er, ifølge Kirkemøtet, at alle menigheter skal ha en slik avtale. Hovedutfordringen er å gi disse avtalene en mer sentral plassering i gudstjeneste, trosopplæring og menighetens måte å være kirke på generelt. Det er også potensiale for økte økonomiske bidrag fra menighetene.

Stor takk til Nord-Hålogaland bispedømme med misjonsrådgiver Ragnhild Høgseth i spissen, som hadde lagt opp en flott misjonskonferanse med utvidede perspektiver i Nordens Paris i år.