Solidaritet med den forfulgte kirke

Hver høst markeres «Søndag for de forfulgte» i menigheter over hele verden. Og nå arrangeres det også fakkeltog for trosfrihet flere steder.

Stefanusalliansens partner i Libanon, den kirkelige hjelpeorganisasjonen Merath, har hjulpet fattige med mat. Foto: Helen Manson, World Renew

Søndag for de forfulgte

Mange menigheter bruker andre søndag i november for å sette fokus på den forfulgte kirke.
I år er temaet:
Når en krise – som en global pandemi – rammer, blir religiøse minoriteter enda mer utsatt og kampen for trosfriheten enda viktigere.

Nedenfor er det link til materiell på bokmål og nynorsk til en hel gudstjeneste, eller byggeklosser som kan brukes etter behov.

Fakkeltog

På tross av pandemien er det flere steder i Norge som arrangerer fakkeltog for trosfrihet også i høst.

Lik behandling for alle! Ingen diskriminering av religiøse minoriteter ved utdeling av nødhjelp!

Der vi merker pandemien i form av begrenset aktivitet og tap av arbeidsplasser, merker andre deler av verden det som sult og behov for akutt hjelp. Mange mennesker lider, og da spesielt de som har det vanskeligst fra før. Forfulgte kristne og andre religiøse minoriteter står mange steder bakerst i køen ved utdeling av nødhjelp, om de får noe i det hele tatt. Mange familier sulter fordi de ikke har mat. Når nødhjelpen deles ut, får de ikke – fordi de «tror» feil.

Dette er ikke spesielt for covid19-situasjonen, men det har blitt veldig tydelig i denne tiden. I årets fakkeltog-arrangement ønsker vi å sette fokus på denne uretten: noen står alltid bakerst i køen, fordi de er kristne.

Fire av fem mennesker lever i land der tros-og livssynsfriheten er sterkt begrenset. Svært mange av disse er kristne.

Se link til fakkeltogets hjemmeside nederst, med datoer for arrangementene.

Stefanusdagen

Andre juledag kalles også Stefanusdagen, til minne om kirkens første martyr. Det minner oss om at å være Jesus-etterfølger alltid har medført trengsler, fare og av og til død i kirkens historie.