"Fresh expressions" - kirke utenfor boksen

Det finnes ulike typer kirkerom; store som små, minimalistiske eller med dekor fra middelalderen. Alle fylles de med evangeliet – på tradisjonelt vis eller med Harry Potter-tema. Må kirken være i et fysisk kirkerom eller kan man skape kirke utenfor boksen?

NMS-misjonær Kristian Tjemsland er leder for Network Youth Church (NYC), et misjonalt arbeid rettet mot ungdom i Carlisle bispedømme (Foto: Olav D. Svanholm)
I hjertet av Cumbria, helt nordvest i England, ligger nasjonalparken Lake District. Området er ansett å være et av Storbritannias vakreste områder og har 40 mill. besøkende hvert år. Områdets administrasjonssenter er City of Carlisle, som også har gitt navn til Carlisle bispedømme.

Av de 500.000 innbyggerne i Cumbria er kun 44.000 ungdom. I 1989 hadde Cumbria 4300 ungdommer med tilknytning til Church of England. I 2010 var tallet 235. Med utgangspunkt i dette innså Carlisle bispedømme at de måtte tenke nytt.

Slik startet «Fresh Expressions». Målet er å nå de som ikke har tilknytning til kirken, lytte og være tilstede i de rommene folk er; i en park, en pub, en kaffebar. «Fresh Expressions» handler om at kirken er både veien og stedet – de som deltar er med på å forme rommene, og en ny type kirke skapes, uavhengig av et fysisk kirkerom. Av menneskene i Cumbria med fast tilknytning til kirken, prest, kirkegjenger, ungdomsleder, frivillig – 1/4 av disse deltar i form av «Fresh Expressions».

NMS-misjonær Kristian Tjemsland har vært stasjonert i Carlisle i 7 år, sammen med kone og tre barn. Her er han leder for Network Youth Church (NYC), et misjonalt arbeid rettet mot ungdom i Carlisle bispedømme. Her forteller Kristian kort hva «Fresh Expressions» går ut på:
NYC startet som et prosjekt, men i er dag en naturlig del av Carlisle bispedømmes strategi for arbeid med ungdom i alderen 11-18 år. «Fresh Expressions» er ett av verktøyene NYC bruker i sitt misjonale arbeid for å skape kirke der ungdom er. Resultatet er at antall ungdommer med kirkelig tilknytning nå har steget til 1957. Ett av Network Youth Church sitt arbeid i Carlisle er et godt eksempel på prosjekter våre menigheter kan støtte og ha samarbeid med gjennom misjonsavtaler via SMM - Samarbeid menighet og misjon.

Se videoen "Fresh expressions på 40 sek." med Kristian Tjemsland nedenfor (Video: Britt Agnete Enemo)