Bolivia

Bolivia ligger midt i Sør-Amerika, et land uten kystlinje. Landet er et av kontinentets fattigste på tross av store forekomster av naturressurser

Bolivia

Bolivia har blant annet befolkningsgruppene quechua (30 % av befolkningen), aymara (25 %) og afrobolivianere.

Før kolonitiden hørte høylandet og de høyereliggende jungeldalene til inkariket. Jungelen var bebodd av ulike etniske grupper med mindre kontakt med omverdenen. Med spanjolenes ankomst ble mestisene (blanding av urinnvånerne og europeerne) den største demografiske gruppen. I 2005 skapte Evo Morales historie ved å bli den første presidenten i landets historie som er urinnvåner.
Bolivia preges av stor variasjon i topografi og natur: Høysletten Altiplano (3600–4000 moh), de jordbruksrike dalene som utgjør overgangen fra høyfjell til lavland, og Amazonasjungelen i nord.

Misjonsalliansen

Misjonsalliansens prosjekter i Bolivia retter seg hovedsakelig mot den indianske
aymara-befolkningen. Det legges til rette for en integrert og bærekraftig utviklings-prosess, hvor befolkningen selv tar ansvar for å forbedre sin egen livssituasjon.

Vann

Rent drikkevann er et grunnleggende behov for alle mennesker. Vann, helse og miljø henger tett sammen. Misjonsalliansen arbeider for å sikre tilgang til rent vann, både for skoler, landsbyer og husholdninger. Først og fremst er vannprosjektene rettet mot fattige mennesker på landsbygda, som mangler tilgang på rent drikkevann eller som opplever lange tørkeperioder hvor naturlige vannkilder forsvinner. Å ha kontroll på egen jord og egne vannkilder er viktig for aymara-indianerne.

I enkelte områder bygges det også vanningsanlegg for åker og drikkevannsanlegg for dyr, slik at bønder kan øke produksjonen sin og dermed også inntekter.

BOLIVIA
Folketall: 10 mill.