Etiopia

Etiopia ligger på Afrikas horn, nordøst i Afrika. Landet har ikke kyst. Etiopia har aldri vært kolonisert av europeiske stater

Etiopia

Keiserriket Etiopia varte fra omkring 1270 til det ble styrtet i 1974 av den marxistiske militærjuntaen Derg som satt fram til 1991.

I alt finnes det mer enn 90 etniske grupper i Etiopia og nesten like mange språk.
Tradisjonelt har amharer og tigreanere vært de statsbærende og landeiende folke-gruppene i Etiopia, mens oromoere er den største. Menneskerettighetssituasjonen i landet regnes som bekymringsfull.

Kristendommen kom til landet allerede på 300-tallet, og den etiopisk-ortodokse kirke omfatter 43 % av innbyggerne. 34 % av innbyggerne er muslimer.

Folkegruppene mao og komo

Mao og komo har sitt kjerneområde helt vest i Etiopia. I dag er flertallet av befolkningen i dette området oromo som innvandret på 1800 tallet. Mao- og komo-folket er i høyeste grad marginaliserte og undertrykte. De lever i utkanten av byene, og ofte under svært enkle forhold, og har de hardeste og dårligst betalte jobbene. Utdanningsnivået er lavt og de fleste er analfabeter.

Evangelisering

• Språkarbeid blant mao- og komo-folket: Det arbeides med å utvikle skriftspråk.
    Å anerkjenne språket og musikalske tradisjoner er å anerkjenne identitet og kultur. Det gir verdighet.
  • Stipend til evangelist- og presteutdanning: Mekane Yesus-kirken vil utdanne flere prester og evangelister. Hittil finnes det ikke en eneste prest med mao eller komo bakgrunn.

Bedre levekår

• Jordbruk og grønn ressursforvaltning: Opplæring i bærekraftig jordbruk, produksjon av frøplanter og frukttrær, rehabilitering av jord og bruk av energisparende ovner som bruker mindre ved til matlaging.
  • Kvinner og kjønn: Opprettelse av kvinnegrupper som får geiter/sauer som inntektsbringende kilde, samle både kvinner og menn for å snakke om kvinnerolle og
    levesituasjonen for kvinner.
  • Aktiviteter som styrker lokalsamfunnet: Opprettelse av komiteer i alle landsbyer i prosjektområdet, opprettelse av ungdomsklubber, arrangering av kulturelle          begivenheter.

ETIOPIA
Folketall: 100 mill.
Urfolk: Usikker definisjon mellom urfolk og etnisk gruppe