Mali

Mali er en innlandsstat i Vest-Afrika hvor store deler er ørken og halvørken. Landet er tidligere fransk koloni som ble uavhengig i 1960

Mali

Fra 2012 har det vært krig og uroligheter i Nord-Mali mot ulike tuaregiske og islamistiske opprørsgrupper. Innenfor Malis grenser bor det mange ulike folkeslag som alle har hvert sitt språk og hver sine tradisjoner. Religiøs tilhørighet: muslimer 90 %, lokale religioner 5 %, kristne 5 %.

Fulani

I Mali er det omkring 3 millioner fulanier. Fulaniene er blant de mest marginaliserte folkeslagene i landet, med dårlig tilgang på helsetjenester og skoletilbud. NMS startet sitt engasjement i Mali i 1986 og målet for arbeidet er både å etablere en fulanitalende kirke og å bidra til bedre levekår.

Evangelisering

• Utarbeidelse av evangeliseringsmateriell
  • Produksjon av kristne radioprogram

Bedre levekår

• Kamp mot omskjæring: Rundt 90 prosent av kvinnene i Mali er omskåret. Nå sier stadig flere at de ikke vil omskjære sine døtre.
  • Jobbetablering: Etablering av kvinnegrupper som jobber med inntektsbringende tiltak, kvinnene får små lån som gjør at de kan starte med salg av diverse varer eller oppdrett av dyr.
  • Grønnsakhager og kornbanker: Etablering av grønnsakhager der det dyrkes næringsrike grønnsaker mange ikke kjente til fra før, hele familien få et bedre kosthold samt inntekter av salg. Kornbankene sikrer tilgang til korn hele året.
  • Leseopplæring. Kurs for voksne, over 60 prosent er analfabeter

MALI
Folketall: 17 mill.
Urfolk: Usikker definisjon mellom urfolk og etniske grupper