Hvordan blir vi en grønn menighet?

Utgangspunktet er brosjyren "Vår grønne menighet". Den kan dere laste ned her. Drøft i en arbeidsgruppe eller i deres menighetsråd hva dere ønsker å arbeide med. Ta utgangspunkt i deres hverdag og deres forutsetninger i menigheten og i lokalsamfunnet.

Hvordan blir vi en grønn menighet?

For å bli en grønn menighet må dere:

1. Velge minst 25 av tiltakene foreslått i brosjyren (minst to fra hvert område) som dere forplikter dere på.
  2. Konkretisere tiltakene i en enkel handlingsplan, og vedta den i menighetsrådet.
  3. Sende en e-post til gronnkirke.kr@kirken.no om at dere har vedtatt i menighetsrådet å bli grønn menighet. Da vil dere få tilsendt brukernavn og passord som dere trenger for å registrere dere og krysse av for de tiltakene dere har valgt på nettsiden og portalen til Stiftelsen Miljøfyrtårn. I svarposten dere får vil det også følge en veiledning til dette.

Da er dere med i det store nettverket av grønne menigheter over hele landet og vil få tildelt et diplom fra deres bispedømme for dette!

Facebook-siden Grønn kirke kan man inspirere hverandre og dele informasjon om grønne tiltak. Vi håper at deres menighet også ønsker å være del av dette fellesskapet og dele sine erfaringer!

Husk at å være grønn menighet er en prosess: Engasjementet må stadig fornyes, og det er alltid nye målsettinger man kan strekke seg etter. Å være grønn menighet gir unike muligheter for tverrkirkelig samarbeid og inspirasjon på tvers av kirkesamfunn.

Noen stikkord som har vist seg å være nyttig å tenke på underveis...

Initiativ og forankring
Det er ofte engasjerte ildsjeler, en frivillig, en ansatt eller menighetsrådet som setter temaet på dagsorden. Uansett hvem som tar det første initiativet, må mange informeres og involveres hvis man vil sikre at dette arbeidsfeltet integreres i menighetens virksomhet. Ikke minst gjelder det å ha med de som har lederansvar i menigheten. Derfor er det viktig å tenke forankring fra starten av. Det kan også være klokt å få plassert dette i årshjul og/ eller arbeidsplaner.

Plassering av ansvar for oppfølging
Noen bør få et delegert mandat til å holde saken levende. Derfor bør menigheten utpeke en miljøkontakt og lage en liten gruppe som følger prosessen, både i starten og siden. Det beste er om personer fra arbeidsområder som er berørt er representert i gruppen, for eksempel noen fra de ansatte som kontinuerlig jobber med gudstjenesteliv, undervisning eller drift av kirkebygg. Uansett trengs det dialog og samarbeid mellom menighetsråd og stab om dette.

Samarbeid og nettverksbygging
Kirken sentralt og bispedømmene ønsker å samarbeide med lokalmenighetene og fellesrådene om dette, og dette engasjsmentet er glimrende egnet for økumenisk samarbeid i et lokalområde eller en region, samt samarbeid med andre lag og organisasjoner.

Synliggjøring

Hvordan kan man gjøre grønt arbeid og engasjement kjent i menigheten og lokalsamfunn? Bruk de kanaler som er etablert: menighetsblad, lokalavis, Faceboog eller liknende.