Effektiv saksbehandling, og komplett ivaretagelse av arkivet, innen gravplassforvaltningen

Nå vil alt materialet som produseres i gravplass-systemene, Ecclesia eller Gravlund, få et fullverdig arkiv om virksomheten også har tatt i bruk Dnks arkiv, sak og møteløsning i Public 360. Dette vil også bidra til å rasjonalisere, arbeidet og lette oversikten, innen gravplassforvaltningen.

Som en del av kirkens felles IKT arbeid har dette latt seg realisere ved at ulike interessenter har gått sammen. Både Kirkerådet, tre store fellesråd med gravplassforvaltning og KA med statlige gravplassmidler, har bidratt økonomisk. I tilllegg har begge leverandørene Ecclesia Systemer og Kirkedata, bidratt med å integrere sine løsninger til arkiv, sak og møteløsningen Dnks Public 360(heretter betegnet som Dnk 360o).

Integrasjonen gravplass-systemene og Dnk 360skal sikre:

• At lovkrav blir ivaretatt innen saksbehandling og arkivering.
  • Sikker og effektiv saksbehandling.
  • Økt brukertilfredshet ved at all korrespondanse kan skje digitalt og sikkert.

Med gravplassarkivet i Dnk 360vil en også få ivaretatt at gravplassarkivet blir avlevert digitalt til Statsarkivet. Både kassasjonsregler og testavlevering er allerede godkjent for alle som benytter Dnk 360. Begge leverandørene av gravplassforvaltningssystemer, Ecclesia Systemer og Kirkedata, har jobbet med Kirkepartner og deres systemleverandør TietoEvry, for å få integrert sine systemer med Dnk 360 slik at de snakker sammen.

Prosjektet som har vært ledet av kirkeverge Line Langseth Bakkum som til daglig er kirkeverge i Gjøvik, med erfaring fra både gravplassforvaltning og arkivområdet. Prosjektet har vært bredt sammensatt med deltakere fra KA, Kirkepartner, fagsystemleverandørene og fellesrådsdeltagere fra ulike brukermiljøer. I siste prosjektfasen har det vært fire fellesråd som har vært pilot og fått testet ut løsningen.

Utover å levere en systemløsning er det utarbeidet egne brukerveiledninger som har blitt finpusset gjennom pilotene og som er tilpasset hvilke systemer en benytter. Dette skal bidra til å ivareta opplæringsbehovet på best mulig måte.

"I vårt fellesråd har vi brukt DNKs 360løsning siden 2015 og ser hvor mye det har rasjonalisert arbeidet og lettet oversikten. Vi som nå har vært piloter i dette prosjektet ser at det samme skjer i gravplassforvaltningen."

- Line Langseth Bakkum, kirkeverge Gjøvik

Kontaktinformasjon for Kirkepartner