Finnes engler? Hva gjør de?

Svar:

Ja, finnes engler? Hvordan ser de ut? Hvor er de egentlig? Hva gjør de? Vi ser for oss nydelige bilder av engler og historier om folk som opplevde englevakt. Engler er det noe vakkert over, tenker vi kanskje. De virker store og sterke. I Bibelen møter vi engler. Flere steder kommer engler med beskjeder eller de redder noen i fare. Englene virker i Bibelen som Guds hjelpere, Guds budbringere. Når Gud ville gi en beskjed, kunne han sende en engel for å si det for han. I Det gamle testamente kunne englene også være en representant for Gud selv. I Det nye testamente kommer engler til syne i forbindelse med viktige hendelser i Jesu liv. Det kunne oppleves som en drøm, og andre ganger som en lysende skikkelse. Noen av de viktigste englene er beskrevet med navn, som Gabriel og Mikael. Det er ikke alltid lett å forstå dette med engler. Vi ber om englevakt, og av og til føler vi at vi har det også, eller at andre blir litt ekstra beskyttet. Vi tenker at det er engelens oppgave, å beskytte oss. Men det er ikke alltid en føler seg beskyttet, eller syns at andre blir det. Vonde ting skjer liksom uansett. Men i Bibelen står det at Gud vil gi «sine engler befaling om å bevare deg fra alt vondt». Kanskje englene virkelig er her sammen med oss, og ønsker å beskytte oss fra det som er vanskelig. Kanskje vi har engler rundt oss, og at de er en del av Guds godhet for menneskene.