Kan Gud være sinna på meg?

Svar:

En del folk har nok dessverre endt opp med et bilde av en Gud som er sinna på oss mennesker. Men i Bibelen viser Gud, og spesielt Jesus, seg med et stort spekter av følelser. Sinne er en av disse. Frustrasjon og tristhet er andre lignende responser Gud har til menneskenes liv og valg. Men glede, ømhet, kjærlighet, barmhjertighet og lengsel er også en del av følelsene Gud har til oss. Sterke følelser, inkludert sinne, får vi først og fremst for dem som betyr mye for oss. De aller nærmest oss er de vi lettest blir sinte på. Er det derfor så farlig om Gud skulle være sint på oss av og til? Men Guds sinne handler ikke nødvendigvis om meg. Guds sinne ser ut til å dukke opp når et helt system eller et helt folk er skikkelig råttent. Han er ikke sint fordi han ikke liker deg eller meg. Tvert imot. Når Gud er sint, er det fordi noe eller noen vil skade skaperverket hans og gjøre noe vondt mot hans skapninger. Det betyr ikke at Gud ikke er glad i dem han er sint på. Han er sint fordi han ikke kan være likegyldig. Gud bryr seg, og derfor forteller Bibelen oss historier om hvordan det av og til koker under «topplokket», og Gud setter i gang prosesser for å endre det som er galt og vondt. Kanskje kan vi se på Guds sinne som sterkt engasjement for oss?