Hvordan foregår dåp av voksne?

Svar:

I kirken døper vi fordi Gud vil det. Da Jesus sendte vennene sine ut i verden for å fortelle om han, sa han også at de skulle døpe mennesker i hans navn. I Den norske kirke tror vi at vi blir født på ny som Guds barn i dåpen. Når små barn døpes, er det foreldrene som bærer barnet frem i denne troen. De lover, foran menigheten, å oppdra barnet i den kristne tro. Når voksne døpes, kommer de med sin egen tro, og med et eget ønske om å tilhøre Jesus. Hvordan voksendåp foregår, kan være ulikt fra kirkesamfunn til kirkesamfunn. I Den norske kirke er det vanlig at den som døpes, bøyer hodet over døpefonten, fatet med vann, og presten tar vann over hans eller hennes hodet tre ganger: i Faderens, i Sønnens og i Den hellige ånds navn. Andre steder har de full neddykking. Den som skal døpes, går ned i et basseng, og blir dukket under med hele seg. Poenget begge steder er å vise at vi blir født på ny, at vi dør (dukkes under) og står opp (reiser seg igjen) med Jesus. Den som døpes, bekjenner også sin tro. I vår kirke gjøres dette ved å lese trosbekjennelsen. Her bekjenner vi at vi tror på Gud, Jesus og Den hellige ånd, at vi trenger Gud i livet vårt og ønsker å leve sammen med han. Dåpen foregår som regel når menigheten er samlet, det vil si på en gudstjeneste. Slik er det for at den døpte skal bli en del av menighetens fellesskap, og ta del i nattverdfeiringen. I dåpen møter vi Guds kjærlighet og tilgivelse. Når noen bestemmer seg for at de vil døpes, er det viktig at kirken sørger for å gi undervisning og oppfølging i hva dåpen innebærer.