Har Gud en bestemt mening om alt vi skal gjøre og alle valg vi tar?

Svar:

Gud setter ikke opp et bestemt livsløp for oss som vi må finne for ikke å mislykkes. Mange små og større valg er valg mellom forskjellige gode muligheter. Når kristne er opptatt av å leve livet så nærme Gud som mulig, hender det at vi havner på et feilspor. I stedet for å tro og stole på at Gud kan bruke oss der vi er, venter vi at Guds vei er knyttet til ett bestemt valg. At hans velsignelse og det gode liv handler om å åpne den rette døren, å finne ut akkurat hva han vil, hvor vi skal være og hva vi skal gjøre. Kanskje er det heller slik at Gud liker å gå gjennom livet sammen med oss? Kanskje han har mål og verdier som han ønsker at vi skal styre våre liv mot, at han håper vi vil leve et liv som minner om Jesu liv? Ikke fordi vi går i kjortel, har tolv mannlige venner som er sammen med, eller fordi vi sier «sannelig, sannelig» i begynnelsen av hver setning. Men Gud ønsker at vi skal være glad i mennesker slik som Jesus var, at vi skal elske rettferdighet slik som han gjorde, og at vi vil gi livet vårt for at andre mennesker skal komme nærmere Gud. Det er ikke de små valgene domsprofetene i Det gamle testamente er sinna for. De kritiserer at hele samfunnet slutter å tilbe Gud, holder seg til andre guder og overser de svake i samfunnet. Gud ønsker at vi skal leve livene våre i tråd med verdiene i hans rike, slik at hans kjærlighet og rettferdighet skal lede oss når vi tar små og store valg.