Hvordan kan kristne si at Gud bare er god, når det er så mange som lider i verden?

Svar:

Dette er et vanskelig spørsmål. Det er ikke uten grunn at det blir kalt «det ondes problem». Opp gjennom historien har kloke folk tenkt, grublet og bedt over dette: Hva betyr det at Gud er god i en verden hvor det er så mye smerte, ondskap og kaos. Det er blitt gitt mange mulige «løsninger» eller «forklaringer». Spørsmålet henger sammen med spørsmålet om Guds allmakt, om hva det betyr at Gud er den aller sterkeste. For hvis han er den sterkeste, hvordan kan han da tillate det vonde? Er han i så fall 100 prosent kjærlig? Og finnes det også en annen kraft som har makt… Det er umulig å svare på hvordan Gud kan tillate, eller hvorfor Gud ikke tar vekk, alt det vonde. Dette kan få oss til å fortvile, for vi har behov for at ting går opp og at ting gir mening. Alt det vonde i verden har ingen mening. Men det vi kan lese i Bibelen, er at Gud allikevel velger å være i det vonde sammen med oss. Hans kjærlighet strekker seg ned til vår lidelse og fortvilelse. Historien om Jesus, er historien om en engasjert, beveget og berørt Gud. En Gud som virkelig har fått kjenne smerte, urettferdighet og mørke. Gud valgte å være i det onde, for å vise oss at han er kjærlighet og vil oss kjærlighet. Det vitner om en utrolig sterk kjærlighet at Gud velger å være i det onde for å demonstrere sin godhet for oss. Verden har mye ondt i seg. Og det kan av og til virke håpløst å tro på en god Gud. Men det er også mye i verden som er godt. Skikkelig godt. Alt det som gir oss glede, og gjør at vi aldri vil gi oss, at vi håper og tror på en bedre verden. Guds godhet er til stede både i takknemligheten og i fortvilelsen.