Hvorfor blir noen kristne så hissige av Da Vinci-koden?

Da Vinci-koden er en skikkelig spennende bok som gjerne anbefales. Men når en del kristne har hatt behov for å si noe om boka, så handler det om påstander i boka som ikke er sanne. Hvis de var sanne, ville de være ganske oppsiktsvekkende, og ha store konsekvenser for den kristne tro.

Da Vinci-koden sier blant annet at Jesus egentlig var gift med Maria Magdalena, og fikk barn med henne. Deres etterkommere skal ha levd videre fram til våre dager, og fra middelalderen av vært utgangspunktet for den såkalte Sion-ordenen. Sammen skal Jesus og Maria ha grunnlagt en religion som tilba «det evig kvinnelige». I denne religionen blir den mannlige og kvinnelige guddom forent gjennom samleier mellom religionens mannlige og kvinnelige leder.

Med andre ord: Jesus framstår ikke akkurat som verdens frelser og sentrum i det vi kjenner som den kristne tro, men snarere som grunnleggeren av en helt annen religion. Ut av dette kommer også å en teori om at kirka i mange århundrer har brukt alle mulige midler for å holde denne hemmeligheten skjult – noe de også gjør i Da Vinci-koden gjennom munken Silas, og hans bakmenn. Så kan en spørre: Hvorfor lage så mye oppstyr, det er jo bare en oppdiktet roman? Sant nok. Men i boka er det to forskere som kommer med disse påstandene. Og forfatteren, Dan Brown, hevder at det de to forskerne sier, er korrekt, og at de er vanlige oppfatninger blant dagens forskere. Derfor har det vist seg at en del av bokas lesere har tatt opplysningene for god fisk, og forstått romanen som en avsløring av kirka. Men når påstandene sjekkes mot seriøs forskning og historiske fakta, viser det seg at de slett ikke holder. Det er rett og slett ingen grunn til å tro på dem. Det er ikke plass til å forklare her, men sjekk gjerne ut boka «Den ukjente Jesus» av Oskar Skarsaune.