Kan man merke på folk at de er kristne?

Svar:

Hvordan kan man merke at noen har Jesus i livet sitt? Eller er det ingen forskjell på dem som tror og dem som ikke tror? Er troen bare noe som finnes på innsiden?

I Bibelen kommer det fram at det å følge Jesus skal kunne synes på utsiden. Jesus sier at andre skal kunne se at noen er hans venner. Gud kan nemlig prege oss og måten vi lever livene våre på.

Det burde vært slik at en kristen er en som er åpen for å slå av en prat, en som vil hjelpe hvis man har problemer, en som er gjestfri, inkluderende og gavmild – en som ikke bare elsker sine venner, men også dem som ikke er hyggelige. Det er selvfølgelig ikke sånn at folk som ikke er kristne, ikke er bra mennesker. Verden er full av gode folk som ønsker hverandre alt det beste. Heldigvis! Vi kristne tror at Gud er opphav til alt det gode uansett.

Det som gjør kristne annerledes, er at de ønsker at denne verden skal bli mer og mer lik Guds verden. Det vi gjør for å være god nabo, venn og klassekamerat, gjør vi også fordi vi hører til i Guds gode fellesskap.