Allehelgen 31. oktober og 1. november

Allehelgensdag er for mange en viktig dag for å minnes de som har gått bort. Mange kirker holder derfor minnegudstjeneste den dagen, og flere kirker er også åpne både lørdag og søndag.

Kirkene har rom for håp! Foto: Jarle Hagen

Minnegudstjeneste

I mange kirker holdes det en minnegudstjeneste på allehelgensdag. Navnene på menighetens døde det siste året leses opp, og vi takker Gud for alt som har vært av liv og fellesskap med dem som vi har mistet. Vi ber også om Guds hjelp i sorgen og savnet etter våre kjære.

Her finner du oversikt over gudstjenester i allehelgenshelgen: skjerikirken.no/allehelgen

Les mer om allehelgensdag.

Åpne kirker

Kirkerommet har rom for hele livet. 31. oktober og 1. november er mange kirker åpne for å være et sted for å sørge, savne, håpe, le, fortvile, være sinte og alt som hører med når vi minnes våre kjære som har gått bort. I år har noen har mistet noen de er glade i, flere er redde for sykdom på egne eller andres vegne og mange har kjent på ensomhet og mangel på menneskelig kontakt.

Her finner du oversikt over åpne kirker: skjerikirken.no/allehelgen

Interaktiv bønnestund

Også i år legger vi opp til bønnestund på Facebook. Det foregår lørdag kl. 18-19. Da setter vi  i gang en strømming på vår Facebook-side, hvor du kan være sammen med andre i lystenning, bønn, sang og stillhet. Det vil være kirkelig ansatte tilstede i strømmingen, som vil se og gi respons på bønner i kommentarfeltet.

Etter bønnestunden vil strømmingen slettes. Husk på at andre kan se det du skriver i kommentarfeltet. Selv om strømmingen slettes når bønnestunden er over, kan kommentarer skape varige digitale spor. Derfor ber vi deg være varsom i deling av informasjon om deg selv (og selvfølgelig ikke dele informasjon om andre personer) i denne bønnestunden.

Gå til direktesending på Facebook

Chat på Nettkirken

nettkirken.no er alltid åpen. Der kan du snakke med prester om små og store spørsmål, gleder og bekymringer i livet. Også denne helgen vil prester og diakoner være tilgjengelig for chat.

Ta en prat med Kirkens SOS

Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Ta gjerne kontakt der om du ønsker å snakke med noen.