- En plogspiss i 25 år

- Samisk kirkeråd har vært en plogspiss i 25 år i endringen av hvordan kirken ser på seg selv, sier biskop Olav Øygard.

Karl Yngve Bergkåsa var liturg på festgudstjenesten i anledning Samisk kirkeråds 25-års markering. (Foto: Bernd Krupka)

Nærmere 60 gjester satte sitt preg på Samisk kirkeråds 25-årsjubileum som ble feiret i Tromsø 6. september. Jubileet ble markert med en samisk festgudstjeneste og kirkekaffe i Grønnåsen kirke.

Gudstjenesten ble forrettet av prest for nordsamer, Karl Yngve Bergkåsa og biskop Olav Øygard med Ivar Jarle Eliassen ved orgelet.

Hele gudstjenesten foregikk på samisk, både i liturgi, tekstlesing og musikk. I programmet var både bibeltekster, forbønner og preken trykt på norsk, slik at alle fikk følge med selv om man ikke behersket et eller flere av språkene. Biskop Olav Øygard oppfordret alle deltakerne til å synge på samisk, selv om alle salmene også hadde norsk eller svensk tekst ved siden av.  Prekenteksten fra Johannesevangelet kapittel 2 ble også lest på alle tre samiske språk. Forbønnen som tidligere var formgitt av samiske ungdommer, og ble bedt på samisk i gudstjenesten.

Lederen i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira (til venstre) og rådets generalsekretær, Risten Turi Aleksandersen. (Foto: Bernd Krupka)

Etter gudstjenesten var den tydelige markeringen av samisk språk bemerket av flere, både i hilsener og blant øvrige deltakere. Leder i Samisk kirkeråd, Sara Ellen Anne Eira (bilde) var rørt over å kunne sitte i en gudstjeneste og høre preken på samisk.

- Det å oppleve at vi kan ha en fullverdig gudstjeneste kun på samisk selv om ikke alle forstår språket, det er godt å oppleve, sa hun.

Både biskop Olav Øygard, biskop Ann Helen Jusnes, biskop emeritus Per Oskar Kjølås og leder i Mellomkirkelig råd, Kristine Sandmæl kom med hilsener. De understreket alle Samiske kirkeråds viktige rolle i dag, og ikke minst viste til betydningen av det strategiske arbeidet gjennom mange år og dens betydning for samisk kirkeliv og for Den norske kirke i dag.

- Det samiske folks historie med kirken har vært lang. Dessverre har livet med kirken vært preget av taushet, fortielse og fornorsking. De siste 25 årene har Samisk kirkeråd vært plogspissen i arbeidet med fremming av det samiske i Den norske kirke. Oppdraget med å fremme, verne og samordne samisk kirkeliv er ikke liten, sa Kristine Sandmæl, leder i Mellomkirkelig råd,

Øvrige hilsener fra rektor ved KUN, Bernd Krupka, Knut Hallen, SMM, tidligre generalsekretær Tore Johnsen og Kai Krogh, leder i Nord-Hålogaland bispedømme, løftet også Samisk kirkeråds rolle i Den norske kirke opp som betydelig sett fra ulike hold, både i utadrettet arbeid for andre urfolk, lokalt i kirkene og ikke minst i utdanningsløp for kirkelige medarbeidere.

Alteret i Grønnåsen kirke i Tromsø under festgudstjenesten ved Samisk kirkeråds 25-års jublieum.