16 dager mot seksualisert vold

Den norske kirke er del av en verdensvid årlig kampanje mot seksualisert vold.

Fra markeringen i 2019. Foto: Kirkerådet

– En tredjedel av verdens kvinner har vært utsatt for fysisk eller psykisk vold – fordi de er kvinner.  Men seksualisert vold rammer også menn, og ikke minst barn, sier Berit Hagen Agøy, internasjonal direktør i Kirkerådet.

25. november er den internasjonale dagen for avskaffelse av vold mot kvinner. Fra i dag og frem til FNs menneskerettighetsdag 10. desember går 16-dagerskampanjen mot seksualisert vold, som setter fokus på denne problemstillingen.

Alvorlig situasjon

På verdensbasis anslås det at 15 millioner unge jenter har opplevd voldtekt eller andre overgrep, og bare 1 % av disse søker hjelp. Jenter og kvinner utgjør nesten tre firedeler av ofrene for menneskehandel, som vanligvis ender I tvunget prostitusjon. Det er 650 millioner kvinner I verden som ble giftet bort før de fylte 18 år.

Pandemi forverrer situasjonen

– Vi lærer stadig mer om konsekvensene av Covid-19, og denne kunnskapen bidrar til å aktualisere årets kampanje. Idet hverdager gikk over til unntakstilstander, det aller meste av aktiviteter ble satt på vent, og både voksne og barn måtte holde seg hjemme på grunn av pandemien, så man samtidig en dramatisk økning i en allerede eksisterende pandemi: vold mot kvinner, sier Hagen Agøy.

Forklaringen er at sosiale og offentlige tjenester de aller fleste steder måtte legge om fra vanlig drift for å adressere pandemien og dens konsekvenser. Dette førte altså til mer vold i hjemmet.

Hjemmet skal være trygt og kjærlig

Under årets 16-dagerskampanje oppfordres kirker verden over til å rette et spesielt fokus på sammenhengen mellom det faktum at kirken er Guds hus og det grunnleggende behovet for å sørge for at alle hjem er trygge og kjærlige steder.

– Hver av oss – i vårt arbeid, i samfunnet vårt, i våre hjem – kan og bør snakke ut, og handle, mot kjønnsbasert vold, og sikre at de som opplever vold og overgrep kan finne støtte, sikkerhet og trygghet, heter det i en uttalelse fra Kirkenes Verdensråd.

Alle kan bli med!

Aksjonen #torsdagerisvart, eller #thursdaysinblack, har sitt opphav i Kirkenes verdensråd. Med bakgrunn i KVs "Decade of Churches in Solidarity with Women" (1988-1998) har kirken ønsket å vise sin støtte til særlig kvinner som er ofre for krigsvoldtekt, for overgrep, for misbruk og vold.

– Vi oppfordrer hverandre til å bære svart på torsdager. Det er et symbol på styrke og mot til å si fra, representerer solidaritet med ofrene og krever en verden uten vold, sa Erhard Hermansen i Norges Kristne Råd ved fjorårets markering av aksjonen.

Aksjonsformen kan alle delta i - å kle seg i svart på torsdager. Og blir man så spurt hvorfor man går i svart, kan man fortelle hva det hele dreier seg om.

Fortell om det!

Bilder deles på Facebook eller Instagram med #torsdagerisvart og #thursdaysinblack, og man kan twitre under samme emneknagg. Bli med, på ubestemt tid, med torsdager i svart.