- Ta et tydelig oppgjør med hatet!

- 22. juli er en av de vondeste dagene i norsk historie. En dag da man burde kunne ta for gitt at vi alle står sammen om å ta et definitivt og kraftig avstand fra den ideologien som lå bak de brutalt og nådeløst onde handlingene som sprengte landet og hjertet vårt i stykker, skriver kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum, syv år etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya.

Lystenning fra høymessen i Oslo domkirke 22. juli 2018, med markering av at det er syv år siden terrorhandlingene 22. juli. (Foto: Den norske kirke)

– Kanskje har det tatt tid å orke å ta det inn over oss: hatet lever fortsatt. Hatet mot Arbeiderpartiet, men også mot islam og muslimer, mot LHBT-personer, mot feminister.

Men altså særlig mot Arbeiderpartiet. Vi ser det daglig på sosiale medier og i avisenes kommentarfelt. Særlig alvorlig er det når sentrale politikere fremmer meninger som legitimerer og gir næring til dette hatet.

I dag oppfordrer jeg alle ledere, i politikk og samfunnsliv til å ta et tydelig oppgjør med hatet. Vi kan ikke la det fortsette å vokse!