Tildeling til 32 utviklingsprosjekt

Kirkerådet har tildelt midler til 32 prosjekt som bidrar til å utvikle trosopplæring, kirkelig undervisning og barne- og ungdomsarbeid i Den norske kirke. - Vi er fornøyd med at vi fikk 59 søknader, sier Kristine Aksøy, leder for seksjon barn, unge og trosopplæring i Kirkerådet.

Illustrasjonsfoto: Bo Mathisen

Organisasjoner, faginstitusjoner, menigheter, forlag og andre fagmiljøer bidrar med sin kompetanse til å utvikle kirkens arbeid gjennom prosjektene. Søknadene representerte en bredde av aktører. Noen prosjekt er ettårige mens flere prosjekt er to- og treårige.

God variasjon

- Det er god variasjon når det gjelder hvilke type prosjekt vi gir støtte til, forteller Aksøy. Det gis til flere forskningsprosjekt, blant annet et til MF vitenskapelig høyskole som heter Diakoni, bibelbruk og samfunnsutfordringer. Andre er knyttet til menigheter og fellesråd som for eksempel Kirkens teaterskole i Drammen og Høvåg menighet med fortellerkurs. Flere organisasjoner har fått tildeling, blant andre KABB (Kristent Arbeid blant barn, unge og svaksynte), med et prosjekt som skal tilrettelegge «Kirkeboka mi» for syns- og lesehemmede.

- Grunnen til at vi lyser ut disse midlene er at prosjektene er med å videreutvikle trosopplæring, kirkelig undervisning og barne- og ungdomsarbeid i Den norske kirke, fortsetter Aksøy. -Ansatte og frivillige kan få tilgang til nye metodiske opplegg, det blir gjort forskning på viktige sider ved kirkens arbeid, barn og unges livsverden og teologisk utviklingsarbeid. Alt dette gjør oss mer rustet i arbeidet i menighetene og mange barn og unge vil få glede av resultatene av disse prosjektene.

Formål med utviklingsmidlene

Det var mulig å søke om støtte til:

• forskningsprosjekter
  • innovasjon og realisering av gode ideer
  • implementering av allerede utviklede ressurser eller materiell som har potensiale til å bli tatt mer i bruk
  • samarbeids- og koordineringsprosjekter i rammen av samhandlingsplattformen «Kirkens unge»
  • kompetansetiltak blant ansatte og frivillige
  • tiltak som bidrar til å realisere Den norske kirkes satsinger

Her er lista over prosjektene:

• 13-20 i Bærum: 13-20 Samtaletilbud for ungdom
  • Acta Oppland: Lysvåken-leir
  • Barnas katedral - Lademoen menighet: Små barn i det hellige rom- "Kirkeskipet"
  • Blå Kors Norge: Diakonalt entreprenørskap
  • Det Norske Bibelselskap/Verbum forlag: Konfirmantevangeliet
  • Det Norske Bibelselskap/Verbum forlag: Konfirmantsalmeboka
  • Det Norske Bibelselskap/Verbum forlag: Åtte portaler til noe større enn deg selv
  • Fet menighetsråd: Vår historie - min menighet
  • Fredrikstad kirkelige fellesråd: Grenseland - Fortellinger som bygger broer
  • Gjøvik kirkelige fellesråd: Musikkmøter
  • Hemsedal kyrkjelege fellesråd: Lys&Liv festival
  • Hjelmeland kyrkjelege fellesråd: Felles konfirmantleir og lederhelg i forkant Ryfylke prosti
  • Høvåg menighetsråd: Fortellerkurs
  • IKO - Kirkelig pedagogisk senter: Samarbeid kirke-skole 2020 og framover
  • IKO - Kirkelig pedagogisk senter: Frå Bibelen til barnet (og tilbake igjen)
  • Institutt for Sjelesorg, Modum Bad: ... til et åpnet liv i tro og tillit.
  • KABB, Kristent Arbeid Bland Blinde og svaksynte: Tilgjengelighet til tro
  • KABB, Kristent Arbeid Bland Blinde og svaksynte: Tilrettelegge «Kirkeboka mi» for syns og lesehemmede
  • KFUK-KFUM Norge: Hører du mitt hjerte?
  • Kristen Idrettskontakt: KRIK-konfirmanten
  • Kråkerøy menighet: Tale Bustehale
  • MF vitenskapelig høgskole: 14-åringen og konfirmasjon
  • MF vitenskapelig høyskole: Diakoni, bibelbruk og samfunnsutfordringer (DIBISA)