4000 ledere samlet i håp for skaperverket

– Det var sterke kontraster. Mens orkanen Florence herjet på den amerikanske østkysten, var det optimisme og konkrete løsninger som preget vestkysten og Global Climate Action Summit i San Fransisco disse dagene. Det sier Einar Tjelle, assisterende generalsekretær for Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

– Jeg sitter igjen med et dobbelt inntrykk. Vi opplever varmerekorder år etter år, og livsfarlig vær, bokstavelig talt. På den andre siden virker det som om stadig flere vekkes opp, og begynner å ta ansvar, sier Einar Tjelle, ass. generalsekretær i Mellomkirkelig råd. Han deltok på konferansen i USA.

Einar Tjelle ble invitert til konferansen som en av 4000 ledere fra stater, byer, næringsliv, fagforeninger, og det sivile samfunn. Delegatene var samlet i midten av september for å komme med konkrete løsninger på de stadig vanskeligere klimautfordringene.

– Jeg sitter igjen med et dobbelt inntrykk. Vi opplever varmerekorder år etter år, og livsfarlig vær, bokstavelig talt. Selv vi i Sør-Norge har kjent det på kroppen i sommer. Det haster å endre politikk, energikilder og forbruksmønster. Vi har rett og slett liten tid, sier Tjelle og fortsetter:

– På den andre siden virker det som om stadig flere vekkes opp, og begynner å ta ansvar. New Yorks ordfører, Mayor Bill de Blasio, mente det knapt er klimafornektere igjen i gatene. Og lovet radikale grønne omlegginger og investeringer de nærmeste årene. Og han var ikke alene: Ordførere og ledere verden over har besluttet å bli karbon-nøytrale innen 2050. Det er konkrete planer om null-utslipp om få år i transportsektoren. Investorer bidrar med milliarder inn i det grønne skiftet. Teknologer og store bedrifter forplikter seg til å bli «grønne». Det skjer en rivende utvikling på fornybar energi. Mer enn 500 konkrete planer og løfter ble lansert forrige uke.

Einar Tjelle forteller at Mellomkirkelig råd samarbeider med Green Faith, en interreligiøs amerikansk miljøkoalisjon, som arrangerte en stor Multi-Faith Service på åpningsdagen.

– Grace Cathedral var fylt av kristne fra ulike konfesjoner, jøder, muslimer, buddhister, hinduer, urfolk og andre. Alle kom de med sine ulike begrunnelser for å ta vare på skaperverket. Men de er sammen i forpliktelsen:

• Kirker som trekker ut sine «fossile innvesteringer» og plasser dem i fornybare løsninger.
  • Tusener av templer og moskeer som forplikter seg til å bli «grønne».
  • Enkeltpersoner som vil legge om sine mat og tansportvaner.
  • Og representanter for urfolk fra de store regnskogene som i stor skala har begynt å samarbeide med kirker, moskeer, templer og FN Miljø om mobilisering for å bevare regnskogene.

Interfaith Rainforest Initiative
, som ble lansert i Oslo i fjor, er godt i gang. Her samarbeider Regnskogsfondet og Klima- og miljødepartementet med blant annet Mellomkirkelig råd og Kirkenes Verdensråd.

– De ulike stemmene som lød i katedralen gjorde tydeligvis inntrykk på FNs tidligere og nåværende klimasjefer som var til stede i katedralen, sier Einar Tjelle.

– Jeg synes det er viktig at kirkefolk og troende fra ulike religioner bidrar med sine perspektiver og forpliktelser. Sammen er vi mange og kan forandre. SAMMEN er også et stikkord for dette møtet i San Fransisco. Her møttes vi på tvers av sektorer, bransjer og organisasjoner, for å vise ansvar og ikke minst handling.

– De nærmeste årene er det avgjørende at vi alle engasjerer oss, og veksler inn ordene  våre – og Parisavtalen  - med handling. Guds skaperverk er vår mor, vår pust og vår framtid,  avslutter Tjelle.