Hun gir deg en god start på dagen

«Alle dei nedslitne dørstokkane inn til gudshusa våre, kan sjåast på som prov på levd heilagt liv, og gjere at vi trør med age for dei som har gått inn og ut av dørene med lette eller tunge bører.» Ragnhild Jepsen er ukens andaktsholder i NRK radio.

Ragnhild Jepsen er domprost i Nidaros. (Foto: Lars Haugdal Andersen)

Når kaffen koker tidlig mandag morgen og morgenandakten finner veien til DAB-radioer og nettet i de tusen hjem, er det Ragnhild Jepsen som er klar for å gi deg en god start på dagen. Hun er domprost i Nidarosdomen og i uke ni, som starter 25. februar, er hun andaktsholder i NRK-andaktene.

Nedslitte dørstokker
Hun starter med å sette fokus på viktigheten av en kirke der du bor, tett på livet.

Hvordan du møter folk
Tirsdag snakker hun om en sorgtung mann som fant meningen i å være portner i et kloster. En forventning om at Jesus skulle komme, gjorde noe med hvordan han møtte alle de som fant veien til klosteret.

En Gud som bærer deg
Onsdag snakker Ragnhild Jepsen om Dødsskyggens dal, et bilde i Bibelen på hvordan det kjennes å være i livsfare. Og en påminnelse om at vi er båret av Guds kjærlighet, der også.

En ufattelig kjærlighet
Torsdag avslutter Nidaros-domprosten andaktsserien med å snakke om den ufattelige kjærligheten Gud gir oss. At helt til grensene av det vi ikke engang med vår menneskelige fatteevne kan ta inn, dit når Guds kjærlighet.

På NRKs nettsider for andakten kan du lese hele teksten, som publiseres samme dag som andakten kan høres på radio.

I nettradioen på nrk.no finner du hele andakten, som sendes på NRK P1 mandag-torsdag klokken 05.33 og 08.20. Og på NRK P1+ klokken 07.20.

I nettradioen kan andakten høres når som helst.