Arendalsuka: Har vi berøringsangst for religion?

Har vi berøringsangst for religion? Er det en privatsak? Har rommet for tro blitt for lite? Det diskuterte kirkeledere og politikere på Kirkeskipets første samtale under Arendalsuka 2021. Se den her.

Kirkeledere og politikere diskuterte troens plass i samfunnet.

Hva vil den neste fireårsperioden bety for det livssynsåpne samfunnet? Hvorfor har religion blitt en så privat sak i Norge? Har rommet for tro og trosuttrykk blitt for lite? Er det en berøringsangst for tro og religion i den offentlige samtalen?

Det diskuterte Marianne Haukland (H), Kari Henriksen (Ap), Åslaug Sem Jakobsen (Sp), Ingrid Rosendorf Joys (Samarbeidsrådet for tros- og livssyn) og Olav Fykse Tveit (Den norske kirke). Samtalen ble ledet av Magne Vik Bjørkøy.

Se samtalen her

Hva er Arendalsuka og hva gjør kirken der?

Arendalsuka en møteplass med over tusen arrangementer på fem dager, der alle på ulike måter tematiserer demokratiet og samfunnet vi lever i. Ulike organisasjoner, partier, næringsliv og mediehus deltar med ulikt program.

Den norske kirke stiller med program der hovedprogrammet skjer på ei seilskute. Skipet har for anledningen navnet "Kirkeskipet". Alt av program Den norske kirke arrangerer under Arendalsuka kan sees av deg som er i Arendal eller du som vil følge på nett.

Hvor finner jeg arrangementene?

Er du i Arendal kan du følge kirkens arrangementer fra Kirkeskipet Fryden i Pollen. Alle arrangementer på Kirkeskipet strømmes også i Kirketeltet utenfor Trefoldighetskirken (Kirkebakken 1), som er universelt utformet.

Er du et annet sted kan du følge arrangementene på nett. Følg med på Kirkeskipets Facebook-side