Avlyser alle gudstjenester

I lys av de nye og strenge tiltakene regjeringen har iverksatt, ber Kirkerådet om at alle gudstjenester i Den norske kirke avlyses. I mellomtiden oppfordres medlemmer og andre til å oppsøke kirke på nett.

Bispemøtet og Kirkerådet ber menigheter i Den norske kirke avlyse planlagte gudstjenester og annen organisert aktivitet i kirkene og på menighetshus 12.-26. mars. (Ill. foto: Bo Mathisen)

Konstituert preses i Bispemøtet Atle Sommerfeldt og direktør i Kirkerådet Ingrid Vad Nilsen ber alle menigheter i Den norske kirke avlyse planlagte gudstjenester og annen organisert aktivitet i kirkene og på menighetshus. Dette gjelder i første omgang fra og med 12. mars kl. 18.00 til og med 26. mars.

- Vi er opptatt av at kirken skal være til stede for folk som vil ha forbønn, samtale og fellesskap. Samtidig må vi være med på den nasjonale innsatsen mot koronavirus. Derfor må vi endre kirkens tilbud, og gå bort fra fysiske gudstjenester og samlinger inntil videre, sier Sommerfeldt.

- Vi ønsker fortsatt å være til stede for alle som vil be, ha noen å snakke med eller oppleve fellesskap, men det må skje via radio, nett og Facebook. Publikum oppfordres til å følge kirken på sosiale medier og nettsidene våre, og kontakte den lokale menigheten på telefon eller nett, sier Vad Nilsen.

Se oversikt over digitale fellesskap i kirken her (saken oppdateres fortløpende).

Kan gjøre lokale unntak for dåp, begravelse og vigsel

I løpet av denne perioden kan det avholdes begravelser eller andre kirkelige handlinger i samråd med lokale helsemyndigheter og de involverte.

- Det er kun strengt nødvendige aktiviteter som kan gjennomføres slik situasjonen er nå, og det må gjøres i samråd med helsemyndighetene, sier Vad Nilsen.