Be for Zimbabwe

I dag blir Emmerson Mnangagwa tatt i ed som ny president i Zimbabwe, etter 37 år med Robert Mugabe ved roret.

Mellomkirkelig råds Einar Tjelle sammen med generalsekretær i Det økumeniske kirkerådet i Zimbabwe, Kenneth Mtata. (Foto: Kirkerådet)

Den nå 93 år gamle Mugabe er mannen som beveget seg fra å være en elsket og dypt respektert frigjøringshelt til å bli en forhatt diktator som har lagt økonomi og samfunn i grus. De siste dagene har gatene i Zimbabwe vært fulle av folk som har feiret Mugabes avgang.

Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd, oppfordrer til å huske på folket og kirkene i Zimbabwe i forbønnene i søndagens gudstjenester.

- Kirkene i Zimbabwe trenger vår forbønn når landet nå går inn i en ny fase, sier Einar Tjelle.
-Mugabes avgang gir folket håp, men de står overfor store utfordringer med fattigdom, ulikhet, korrupsjon og mangel på tillit til sine ledere. Kirkenes rolle er avgjørende. Dette er et land hvor de aller fleste har en kirketilhørighet, og troen på Gud betyr mye. Også politikerne hører på kirkelederne. De har en viktig jobb foran seg.

I dag er vanlige folk samlet til et stort folkemøte kalt People’s Convention i hovedstaden Harare. Det økumeniske kirkerådet i Zimbabwe er en av arrangørene. Folk er samlet for å feire, men også for å markere sin støtte til et ny framtid for Zimbabwe.

Kenneth Mtata, leder i det økumeniske kirkerådet i Zimbabwe, sier:
- Kirken må bidra til å tegne et bilde av det fremtidens Zimbabwe vi alle ønsker oss. Vår Gud som har gått foran før vil lede oss når vi nå tar fatt på denne reisen mot fremtiden. Vi ber for the People’s Convention!

Onsdag forrige uke, etter det fredelige militærkuppet som førte til Mugabes avgang, sendte kirkeledere i Zimbabwe ut en felles oppfordring til bønn, fred, respekt for menneskeverdet, en overgangsregjering og en nasjonal dialog. Et slikt tydelig budskap fra kirkeledere betyr mye i et land der omkring 80 prosent identifiserer seg som kristne.

Mellomkirkelig råd har et sterkt engasjement for fred i Zimbabwe, og det siste året har både biskop Atle Sommerfeldt og Einar Tjelle vært på solidaritetsbesøk til kirkerådet i Zimbabwe, sammen med blant andre Olav Fykse Tveit fra Kirkenes verdensråd. Kirkens Nødhjelp har et langvarig engasjement i landet.