Biskopene vandret for klima

- Verden trenger en rettferdig klimaavtale, sa biskop Tor Singsaas lørdag under klimaarrangement i Trondheim 11. april.

Biskop i Nidaros, Tor Singsaas, holdt 11. april en appell på Torget i Trondheim der han understreket at verda trenger en rettferdig klimaavtale.

Sammen med resten av bispekollegiet tok han pilegrimstaven fatt og marsjerte fra hotellet ved Nidelven, der Kirkemøtet er samlet, gjennom Trondheim sentrum for å sette fokus på den nasjonale mobiliseringen Klimapilegrim 2015 til sommeren.

Marsjen endte opp øverst i en av byens største handlegater, der Besteforeldrenes klimaaksjon og Ranglarorkesteret ventet.

- Klimautslippene truer skaperverket og menneskeverdet. Vi kan bare ikke la være å si noe om det. Vi er nødt til å si noe om konkrete løsninger, sier Singsaas til Adresseavisen.

Kevin Tårnet, ungdomsdelegat til Ungdommens Kirkemøte utfordret biskopene til å fortsette å utfordre politikere, men også å ta klimagrep i egne liv.

- Gjennom å gjøre noe sammen er vi med på å gjøre en forskjell. Vi skaper en endring i oss selv og for verden. Det er på tide å handle – og vi som kirkefolk bør gå foran, sa Tårnet.

I appellen til lørdagshandlende trøndere oppfordret biskop Singssaas folk til å delta under sommerens store felleskirkelige klimamobilisering, Klimapilegrim 2015. Mobiliseringen vil legge til rette for at det arrangeres Klimapilegrim-arrangementer i hvert bispedømme gjennom sommeren, og frem til FNs klimatoppmøte i Paris i månedsskiftet november/desember.

Vandringene starter på Svalbard 7. juni og ender i Paris i desember.