Fastetiden og hva vi fyller den med

Digital faste, handler det om selvransakelse eller skryt?

Unge i dag er stort sett "alltid på" en digital dings. (Foto: Kirkerådet)

Askeonsdag markerer starten på fasten. Hva kan være en aktuell form for faste for oss i dag? For noen er det å avstå fra digitale medier og gjenstander en form for faste.

– Digital faste? Nei, det er ikke lett å få til, så vi hører med Stian Kilde Aarebrot, Aeropagosprest og leder for satsingen «Etter Kristus» og bokaktuell med temaet, hvorfor det er vanskelig å avstå helt fra det digitale:

– Vi er jo en gjeng slubberter alle mann. Den type disiplin har ikke kommet inn med morsmelken, snarere tvert imot: Friheten til å velge, å alltid ha flere valgmuligheter, ikke minst muligheten til å ombestemme seg, er en selvfølge. Å faste strider imot vår tids kultur og natur, sier han.

– Men det betyr ikke at man ikke skal gjøre det, det betyr bare at man må være ekstra godt forberedt.

Tid for renselse
Starten på fasten markeres 46 dager før 1. påskedag og utgjør 40 dager (søndager regnes ikke med).  Å faste er vanlig i mange religioner, og ses på som en tid til refleksjon, åndelig fornyelse, renselse og bønn.

Vanligvis er det mat man faster fra, men i nyere tid er det også blitt vanlig å faste fra andre hverdagslige aktiviteter eller” avhengigheter”. Å faste fra ulike digitale arenaer har blitt stadig mer utbredt. Det oppleves kanskje mer gjennomførbart enn å faste fra mat. Men det er slett ikke så lett.

En artikkel var springbrettet
Det startet som en artikkel for det kristne tidsskriftet Strek. Stian Kilde Aarebrot skulle gjennomføre tre uker digital faste. Total avholdenhet fra facebook og twitter. Internett og e-post var kun tillatt i arbeidstiden, smarttelefonen gjorde han "dum".

– Det var ganske heavy. Jeg antok at det ville være tøffest de siste ukene av fasten, men slik var det ikke. Det var faktisk den første uka som var aller vanskeligst, noe som tyder på at mitt digitale forbruk hadde med avhengighet å gjøre. Etter hvert som ukene gikk ble det gradvis lettere, jeg ble faktisk «avrusa», sier Kilde Aarebrot.

– Den indre uro av at jeg gikk glipp av ting ble borte.

Signer en kontrakt
– Det viktigste er at du ikke gjør det alene. Å forplikte seg overfor andre som også skal gjennomføre en faste, enten gjennom å skrive en kontrakt eller å ta hverandre i hendene, øker sjansen for å lykkes med fasten. I kontrakten kan man konkretisere hva fasten går ut på:

Hvor lenge skal fasten vare?

Finnes det smutthull som er lovlige eller ikke?

Er der rom i huset hvor det er lov med digitale hjelpemidler?

Kanskje er fasten å ha skjermfritt soverom?

Er den digitale fasten tidsbestemt?

Gjelder den kun i fritiden?

Ha noen å sparre med og finn ut hva som fungere best i ditt liv, oppfordrer han.

– Det forplikter litt mer når man skal møtes hver uke for å fortelle hvordan fasten går og hva man opplever. Men først og fremst er det viktig at man faster fordi man er inspirert av hva Jesus sa og gjorde, avslutter Stian Kilde Aarebrot.