Størst oppslutning om Fjeldstad Jusnes

De fleste av biskopene ønsker seg prost Ann-Helen Fjeldstad Jusnes som ny kollega i Sør-Hålogaland bispedømme. Hun får også støtte i Sør-Hålogaland bispedømmeråd.

Ann-Helen Fjeldstad Jusnes, Rolf Steffensen og Kari Veiteberg oppnådde flest stemmer i den kirkelige avstemningsrunden.

De 12 biskopene har uttalt seg om hvem de ønsker som ny kollega i Sør-Hålogaland bispedømme. Deres avstemming er som følger:
Ann-Helen Fjelstad Jusnes fikk 9 førstestemmer og 3 andrestemmer.
Kari Veiteberg fikk 3 førstestemmer, 1 andrestemme og 8 tredjestemmer.
Rolf Steffensen fikk 8 andrestemmer og 4 tredjestemmer.

Bispedømmerådet i Sør-Hålogaland har også satt Fjelstad Jusnes øverst blant de tre kandidatene. På rådets møte 24. august vedtok man følgende prioritering:

Stemmer som førstekandidat:
Ann-Helen Fjelstad Jusnes 7 stemmer
Rolf Steffensen 3 stemmer
Kari Veiteberg  1 stemme

Stemmer som andrekandidat:
Kari Veiteberg 6 stemmer
Rolf Steffensen 5 stemmer

Stemmer som tredjekandidat:
Rolf Steffensen fikk 11 stemmer.

Prosten i Lofoten prosti Ann-Helen Fjeldstad Jusnes fikk i sommer størst oppslutning i avstemningsrunden foran tilsetting av ny biskop i Sør-Hålogaland bispedømme.

Etter avstemningsrunden stod disse tre igjen som kandidater til ny biskop i Sør-Hålogaland: Prost i Lofoten Ann-Helen Fjeldstad Jusnes, ordfører i Hamarøy Rolf Steffensen og bymisjonsprest i Oslo Kari Veiteberg.

På Kirkerådets møte i Bodø 16.-18. september 2015 skal det tilsettes ny biskop i Sør-Hålogaland bispedømme. Valget står mellom de tre som fikk størst oppslutning i sommerens avstemningsrunde.

Stillingen som biskop i Sør-Hålogaland blir ledig etter at biskop Tor Berger Jørgensen går av 1. januar 2016. Jørgensen har vært biskop i Sør-Hålogaland i nærmere ni år. Bispedømmet omfatter Nordland fylke.

Prosessen fram mot tilsetting av ny biskop omfatter en bred avstemningsrunde med omkring 350 stemmeberettigede menighetsråd og kirkelig ansatte. Til sammen har 254 stemmeberettigede instanser og ansatte satt opp tre navn i prioritert rekkefølge. Stemmer fra 5 stemmeberettigede ble forkastet.

Innen 1. september skal alle biskopene og Sør-Hålogaland bispedømmeråd gi sine anbefalinger til Kirkerådet som er tilsettingsorgan.

Den kirkelige avstemningen har pågått i perioden fra 1. juni til 13. august. Disse har avgitt sine stemmer:
- menighetsrådene i Sør-Hålogaland bispedømme,
- prester i offentlig kirkelig stilling i Sør-Hålogaland bispedømme,
- vigslede kateketer, diakoner og kantorer i offentlig kirkelig stilling i Sør-Hålogaland bispedømme,
- prostene i de øvrige bispedømmer,
- professorer i teologiske fag ved de teologiske fakultetene og ledere av praktisk-teologiske utdanninger ved Det praktisk-teologiske seminar, Det teologiske Menighetsfakultet, Misjonshøgskolen og Kirkelig utdanningssenter i nord.

Kirkemøtet 2012 vedtok i nytt regelverk at Kirkerådet ved tilsetting av biskop må velge en av de tre med flest stemmer. Samtidig vedtok Kirkemøtet at førstestemmer gis vekting lik 1, andrestemmer lik 2/3 og tredjestemmer lik 1/3. For å sikre lokal innflytelse i prosessen teller stemmer fra menighetsrådene 1/3, prester og andre i vigslede stillinger i det aktuelle bispedømmet 1/3 og nasjonale stemmer 1/3 (proster og teologiske professorer).

Vektingen av stemmene med utgangspunkt i fordeling av 100 "poeng", gir dette resultatet:
Jusnes  27,48 %
Steffensen 24,74 %
Veiteberg 16,75 %
Ertzeid  11,64 %
Elstad    10,99 %
Sandmæl 8,39 %

Biskoper i Sør-Hålogaland bispedømme 1952-2015
Sør-Hålogaland bispedømme ble opprettet i 1952 da Hålogaland bispedømme ble delt. Bispedømmet omfatter Nordland fylke.
Wollert Krohn-Hansen 1952-1959
Hans Edvard Hansen Wisløff 1959-1969