Flertall blant biskopene for Helge S. Gaard

Et flertall blant biskopene ønsker seg prosten på Karmøy, Helge S. Gaard, som ny kollega. På Kirkerådets møte i Stavanger torsdag 24. januar skal det tilsettes ny biskop i Stavanger bispedømme.

Karmøy-prost Helge S. Gaard (til venstre) har størst støtte blant biskopene til å bli ny kollega i Stavanger bispedømme. De to andre kandidatene er domprost Anne Lise Ådnøy og sokneprest Haakon Kessel.

Den nye biskopen presenteres på en pressekonferanse i Domkirken i Stavanger fredag 25. januar klokken 10.00. Det hele sendes direkte på Facebook

De 12 biskopenes stemmegivning er som følger:

Prost Helge S. Gaard, 8 førstestemmer - 3 annenstemmer - 1 tredjestemme
Domprost Anne Lise Ådnøy, 4 førstestemmer - 6 annenstemmer - 2 tredjestemmer
Sokneprest Haakon Kessel, 0 førstestemmer - 3 annenstemmer - 9 tredjestemmer

Kirkerådets møte i Stavanger 24.-25. januar skal det tilsettes ny biskop i Stavanger bispedømme. Valget står mellom de tre som fikk størst oppslutning i avstemningsrunden sist høst.

Bispedømmerådet i Stavanger vedtok 10. januar at rådet ønsker Helge S. Gaard som biskop. Rådet prioriterte Haakon Kessel på andreplass og Anne Lise Ådnøy på tredje.

I oktober i fjor presenterte Stavanger bispedømmeråd en liste på fem kandidater til å bli biskop i Stavanger. Etter avstemningsrunden november 2018 - januar 2019, stod disse tre igjen som kandidater til å overta etter Ivar Braut:

Helge S. Gaard (60), prost i Karmøy, Stavanger bispedømme
Anne Lise Ådnøy (61), domprost i Stavanger