Delta på marsj for klimaet

Krev klimarettferdighet ved å gå klimamarsj der du bor. Verden over samles folk 28. november for å stille klimakrav. Preses Helga H. Byfuglien holder appell foran Stortinget.

Delta på marsj for klimaet

Folkets klimamarsj er et grasrot-initiativ, som skal rette oppmerksomhet mot FNs klima-toppmøte i Paris. Klima-toppmøtet starter mandag 30. november. Målet for Paris-møtet er å vedta en ny, juridisk bindende klimaavtale, som skal tre i kraft i 2020.

Marsjene i bl. a. Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger føyer seg inn i rekken av mange store markeringer verden. Til sammen utgjør markeringene Global Climate March. Du kan se oppdatert oversikt over hvor i Norge du kan delta på klimamarsj ved å følge Folkets klimamarsj på Facebook.

De to planlagte klimamarsjene i Paris er avlyst. Du kan lese mer om det her.

Parolene for klimamarsjen

Når folk samles i Norge lørdag 28. november vil de stille seg bak følgende paroler, som er formulert som tre krav til norske myndigheter:

• Norge må bidra – kutt norske utslipp!
• Klimaendringer sender folk på flukt – vi vil ha klimarettferdighet!
• Grip muligheten – grønne jobber nå!

Preses og utenriksminister

Klimamarsjen i Oslo starter på Jernbanetorget og ender opp på Eidsvolls plass foran Stortinget. Konferansier Knut Nærum åpner showet fra scenen. Appeller blir holdt av Victor fra barnas miljøvernsorganisasjon Miljøagentene, preses Helga Haugland Byfuglien, utenriksminister Børge Brende, Marjorie Pamintuan fra Asia Pacific Research Network og Trine Lise Sundnes fra Handel og Kontor. Det blir også musikk av Susanne Sundfør.

For mer informasjon, følg denne Facebook-siden.