Frihet til å leve

I år går Operasjon Dagsverk (OD) til KFUK-KFUM Global sitt arbeid til å fremme fred og rettigheter, i samarbeid med deres palestinske partnere.

Hovedkomiteen til OD og to palestinske gjester. Bak f.v: Hannah Mørtl, Saida Tufa, Sandra Butoyi, Maria Kårstad Sunde, Marthe Haukås Bakke, Elias Lont. Midten f.v: Jens Øygarden Ingebrigtsen, Frida Jøraholmen Andresen (OD-leder), Thea Leirvik. Foran f.v: Siril Ræstad, Mohammed Al Saada (East Jerusalem YMCA), Viktor da Silva, Amany Abuawad (YWCA Palestine), Sigurd Norderval.  Hovedkomiteen består av 12 ungdommer som alle tidligere har vært engasjert i OD og som gjennom hele høsten jobber frivillig på hovedkontoret frem mot årets OD-dag, 1. november. De jobber med årets aksjon og følger opp alle distriktene. Foto: Operasjon Dagsverk.

På OD-dagen 1. november gir over 80.000 ungdommer i Norge bort en dag av sin utdannelse i solidaritet med ungdom i andre land.

Under overskriften «Frihet til å leve» setter årets OD-prosjekt søkelys på palestinsk ungdom som er født inn i en konflikt de aldri var med på å starte, som de hver dag må leve med konsekvensene av.

Midlene går til KFUK-KFUM Global sine palestinske partnere, og deres arbeid med:

• traumebehandling for ungdom som har sittet i fengsel,
  • utdanning og påvirkningsarbeid for økt likestilling mellom menn og kvinner og
  • opplæring i rettigheter, demokrati og ikke-voldelig konfliktløsning.

Den norske kirke har en lang historie med samarbeid med Norges KFUK-KFUM. Daglig leder i KFUK-KFUM Global, Fredrik Glad Gjernes, er glad for at årets OD-prosjekt har fått stor oppslutning fra norske elever, og at de ønsker å støtte opp om ungdommers rettigheter og levekår.

Han sier: «Ungdom må få kunnskap og mulighet til å kunne være med å skape endring og fred. Dette er en vinn-vinn-situasjon for både palestinere og israelere!»

Les mer om Operasjon dagsverk her.

Bildet er hentet fra årets Operasjon Dagsverk-kampanjeside. Skjermdump: KFUK-KFUM Global.