Gir varme i mainetter

Mainettene i Steinkjer er kalde for ungdom på byen. Da er det godt med en åpen kirke som tilbyr vafler, varme pledd og voksne til å le, gråte eller prate sammen med.

I tillegg til varme, mat, omsorg og samtale, kan ungdommene tenne lys og være stille. Det er det mange som benytter seg av når de besøker kirken under «Mainetter» i Steinkjer. (Illustrasjonsfoto: Sveinung Bråthen)

Anne Lise Voll,  trosopplærer i Steinkjer menighet- Steinkjer er en bygdeby som samler folk fra bygdene omkring på kvelder som natt til 1. mai og natt til 17. mai. Ofte er det kaldt, og de unge kommer ikke inn på vanlige utesteder og restauranter. Derfor åpner vi døra til kirken og setter opp skilt og fakler slik at ungdommene finner oss. Kirken ligger sentralt plassert på torget der ungdommene går forbi. Inne i kirken tilbyr vi nystekte vafler, varm drikke, pledd og tilgjengelige voksne. Foran i kirken har vi steinheller i korsform, der er det anledning til å tenne telys og å være stille, forteller Anne Lise Voll (bilde), ansatt i trosopplæringen i menigheten.

Aldri vært noe bråk
Sammen med to andre ansatte i trosopplæringen, kateket og flere frivillige, arrangerer hun for femte år på rad «Mainetter» i Steinkjer kirke.

- Vi har ikke noe program utover samtale, lystenning og vafler, men det blir ofte interessante samtaler. Kirken blir samlingssted og base for de unge. Det er vi veldig glade for. Det har hendt at vi har gitt ungdommer skyss hjem. Noen er beruset og lei seg og trenger trøst. Andre er feststemte og glade. Noen er ungdomsskoleelever, mens andre er russ. Alle får komme inn, men drikkevarer må stå igjen utenfor kirken. Det har aldri vært noe bråk eller noe som har vært vanskelig disse kveldene, sier Voll.

Samarbeid med politiet
Menighetene samarbeider med Natteravnene, Røde Kors og politiet. De pleier å ta seg en tur innom kirken i løpet av kvelden, og de kan henvise de unge til kirken.

- Vi melder fra om arrangementet til politiet på forhånd. Vi er en liten by, og politiet er flinke til å være tilstede i gatene der ungdommene er. Natteravnene og Røde Kors gir vi også beskjed til. På andre siden av veien ligger et ungdomshus, «Huze». Både vi og «Huze» anbefaler hverandre til ungdommene, sier Voll.

I tillegg har staben med seg frivillige. Presten kommer også innom kirken i løpet av kvelden. En gruppe fra Skjærgårds Live har vært med under arrangementet. I år skal også menighetsrådets medlemmer stille med hver sin vaffelrøre.

Viktig med nok voksne
- Har dere gode tips for andre menigheter som ønsker å arrangere tilsvarende samlinger?

- Du trenger nok voksne. Det er viktig at alle ungdommene som kommer blir sett. Vi har fått med oss en pensjonert lærer som mange av ungdommene blir glad for å kjenne igjen. Så prøver vi å tenke praktisk og konkret: Har de drukket, så roer mye seg om de får i seg mat. Er de kalde, så trenger de varme. Er de triste, så trenger de noen å prate med. I tillegg bygger vi ned fordommer disse kveldene. Kvelden inneholder diskusjoner og samtaler. Og det er mange som trekker mot steinkorset framme i kirken hvor det brenner lys, sier Anne-Lise Voll.